[scheikunde] Protisch of aprotisch solvent

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Protisch of aprotisch solvent

Hallo iedereen

ik heb ook mijn weg gevonden naar dit wetenschapsforum...

even mezelf voorstellen:

ik ben 19 en ik studeer het eerste jaar burgerlijk ingenieur in Gent

aanstaande maandag heb ik examen Scheikunde II en ik ben dan nu ook aan het studeren

Nu ben ik op een vraag gestuit tijdens het doorbladeren van verschillende oefeningen:

Hoe kan ik het verschil zien tussen een protisch en een aprotisch solvent?

Ik kan meestal een solvent wel herkennen (zo weet ik bijvoorbeeld dat alcoholen aprotisch zijn en water protisch...) maar ik zou ook graag weten waarom.

Ik moet dit toepassen in samenhang met SN1 en SN2 reacties.

dank bij voorbaat voor jullie hulp...

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: [scheikunde] Protisch of aprotisch solvent

Protische oplosmiddelen kunnen vaak waterstofbruggen vormen. Een alcohol zoals methanol is daarom ook een protisch oplosmiddel. Protische oplosmiddelen; bevatten een OH-groep of een NH, groep en kennen een zuur karakter om waterstofbruggen te vormen

Aprotische oplosmiddelen hebben dus in de meeste gevallen geen OH-groep, maar echter wel een dubbel gebonden zuurstof.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Re: [scheikunde] Protisch of aprotisch solvent

Voorbeelden van aprotische oplosmiddelen zijn aceton, pyridine,

acetonitril (ook wel methylcyanide genoemd) en acetamide. Ze zijn wel polair en er kunnen dan ook in beperkte mate zouten oplossen. H. Zeilmaker

Berichten: 294

Re: [scheikunde] Protisch of aprotisch solvent

hehe, ik heb morgen ook examen scheikunde II :shock:

tgene da ik doorhad van de lessen was da, bij polair protisch solventen da ge daar een positieve H atoom (meestal, weetniet zeker of da verplicht H is) aan de BUITENKANT van uw molecule zitten hebt, met als gevolg da anionen dus gesolvateerd kunne worde, die H+kes gaan zich rond die anionen zetten en die anionen kunnen nie goed meer reageren.

DAS was dan omgekeerd, da der geen positieve (partieel positieve) lading buitenaan zit, dus da da nie kan optrekden, maar tis wel polair solvent waardoor der iets negatiefs aan buitenkant moet zitten. hierdoor worden niet de anionen maar de kationen gesolvateerd en dus kunnen de anionen wel degelijk reageren..

Reageer