Beïnvloedt een zwart gat de gravitatieconstante?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Be

Ik ben maar een leek, maar ik meen dat als licht in een zwart gat verdwijnt dat dit licht op zichzelf met de lichtsnelheid erin gaat. Mijn vraag is, gebeurd hier dan mogelijk iets met de gravitatie constante? zo ja, wat dan? Of is de gravitatie constante echte overal gelijk in het hele universum?

Berichten: 1.404

Re: Be

Volgens de huidige zwaartekrachtstheorie (ART) wordt het fenomeen zwaartekracht beschreven door volgende universele wet:

Rmu.gif upsilon.gif -1/2 Rgmu.gif upsilon.gif =8 :shock: GTmu.gif upsilon.gif

Zoals je merkt is G hier een constante.

Aangezien een zwart gat een oplosing is van deze vergelijking, blijft de zwaartekrachtsconstante ook bij een zwart gat ongewijzigd
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Be

peterdevis schreef:Volgens de huidige zwaartekrachtstheorie (ART) wordt het fenomeen zwaartekracht beschreven door volgende universele wet:

Rmu.gif  upsilon.gif -1/2 Rgmu.gif  upsilon.gif =8 :shock: GTmu.gif  upsilon.gif

Zoals je merkt is G hier een constante.

Aangezien een zwart gat een oplosing is van deze vergelijking, blijft de zwaartekrachtsconstante ook bij een zwart gat ongewijzigd
Wil je al die symbolen eens verklaren voor mij?

Berichten: 1.404

Re: Be

Wil je al die symbolen eens verklaren voor mij?


Zie eerste post van FAQ's zwarte gaten bij sterrenkunde http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ic=4797&start=0
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 104

Re: Be

Volgens wat ik verstaan heb van ART:

G is hier wel constant, maar dit geldt enkel voor ons universum. Om de Einsteinvergelijkingen te bekomen maakt men immers gebruik van de zwakke veldlimiet. Deze wordt bepaald door de globale massaverdeling in het universum. (principe van Mach)

In een universum waar de globale massaverdeling dus anders is, zal de constante G ook een andere waarde hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Be

zaghtak schreef:Volgens wat ik verstaan heb van ART:

G is hier wel constant, maar dit geldt enkel voor ons universum. Om de Einsteinvergelijkingen te bekomen maakt men immers gebruik van de zwakke veldlimiet. Deze wordt bepaald door de globale massaverdeling in het universum. (principe van Mach)

In een universum waar de globale massaverdeling dus anders is, zal de constante G ook een andere waarde hebben.
Zou je kunnen uitleggen wat globale massa verdeling precies is?

Is dit de verdeling van de massa verspeidt over het universum?

zou aan de grens van het universum G dan wel kunnen afwijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Be

ik denk dat we pas echt nuttige dingen over de constante kunnen zeggen als we weten hoe zwaartekracht precies werkt(dat weten we namalijk niet)

Het graviton(het verwachte krachtoverdraagende deeltje van de zwaartekracht is nog niet gevonden.

misschien kunnen we later wel de gravitatie constante op een verklarende manier berekenen en dan moet het dus wel van factronen afhangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Be

Antoon schreef:ik denk dat we pas echt nuttige dingen over de constante kunnen zeggen als we weten hoe zwaartekracht precies werkt(dat weten we namalijk niet)

Het graviton(het verwachte krachtoverdraagende deeltje van de zwaartekracht is nog niet gevonden.

misschien kunnen we later wel de gravitatie constante op een verklarende manier berekenen en dan moet het dus wel van factronen afhangen.
Mogen we dan concluderen dat de gravitatie constante G enkel is geintroduceerd om de formules kloppende te maken?

Berichten: 104

Re: Be

Leuke gast schreef:
zaghtak schreef:Volgens wat ik verstaan heb van ART:

G is hier wel constant, maar dit geldt enkel voor ons universum. Om de Einsteinvergelijkingen te bekomen maakt men immers gebruik van de zwakke veldlimiet. Deze wordt bepaald door de globale massaverdeling in het universum. (principe van Mach)

In een universum waar de globale massaverdeling dus anders is, zal de constante G ook een andere waarde hebben.
Zou je kunnen uitleggen wat globale massa verdeling precies is?

Is dit de verdeling van de massa verspeidt over het universum?

zou aan de grens van het universum G dan wel kunnen afwijken?
In ART maakt men gebruik van een deel van het principe van Mach. Als men namelijk versnelt of ronddraait, dan zegt de klassieke fysica dat er krachten optreden die eigen zijn aan het voorwerp zelf. Denk maar aan de centripetale kracht enzo.

In ART worden deze krachten opgevat als echte krachten, afkomstig van het gravitatieveld van alle massa in het universum. Aangezien de massa in het universum ongeveer homogeen verdeeld is, zullen deze krachten dus overal ongeveer dezelfde wet volgen.

Een rand van het universum is er volgens de huidige modellen niet. Bij het uitwerken van kosmologische modellen neemt men bepaalde symmetrieën aan omdat het anders onmogelijk wordt om kwalitatieve voorspellingen te doen. Ook al is de big bang algemeen aanvaardt, toch steunt zijn afleiding op nog veel hypotheses.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Be

Leuke gast schreef:
Antoon schreef:ik denk dat we pas echt nuttige dingen over de constante kunnen zeggen als we weten hoe zwaartekracht precies werkt(dat weten we namalijk niet)

Het graviton(het verwachte krachtoverdraagende deeltje van de zwaartekracht is nog niet gevonden.

misschien kunnen we later wel de gravitatie constante op een verklarende manier berekenen en dan moet het dus wel van factronen afhangen.
Mogen we dan concluderen dat de gravitatie constante G enkel is geintroduceerd om de formules kloppende te maken?
ja ik denk van wel maar ik weet er veder niet zo veel vanaf.

Volgens mij ging het zo.

tijdens het onderzoek kwamen ze erachter dat de zwartekracht rechtevenredig was met het gewicht van bijde massa's.

dan heb je al

F=m1*m2

en het was omgekeert evenredig met het kwadraat van de afstand(wat volgens mij door het bolvormige krachtbveld van de zwaartekracht komt)

dan heb je F=m1*m2/r².

maar ze wouden de kracht in newtons hebben. en als je het wil omrekenen naar die schaal verderling moet je het nog maal G doen.

als we kracht een nieuwe eenheid geven en het uitdrukken in "leuke gasten" dan kunnen we de schaal verdeling toch zo maken dat G niet meer nodig is.

verder vindt ik het vergezocht dat G zal afwijken in een zwartgat. een zwartgat heeft gewoon zo'n enorme zwaartekracht(omdat het een pitty grotte dichtheid heeft) dat het zelfs zo sterk is om de relatieve massa van licht aan te geven(m=E/c² en E=h*f)

een zwart gat heeft zo'n grote dichtheid dat als de aarde die dichtheid zou hebben en de massa veranderde niet. dat de aarde in een lucifer doosje past. dan heb je dus een luficerdoosje met de aantrekkings kracht gelijk aan die van de aarde en stel je maar voor hoe groot die is als je daar enorme volume's van hebt.

hoe groot is een gemiddelt zwartgat eigenlijk?

Berichten: 104

Re: Be

volgens mij:

in de buurt van een zwart gat zal G niet afwijken, het zwart gat bevindt zich namelijk nog altijd in ons universum.

Voor ons universum is G constant. Maar stel nu dat het universum de helft minder massa zou bevatten of niet meer homogeen zou zijn, dan pas zal G een andere waarde hebben.

kan er iemand dit bevestigen/ontkennen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Be

ik denk dat we pas echt nuttige dingen over de constante kunnen zeggen als we weten hoe zwaartekracht precies werkt(dat weten we namalijk niet)
Mee eens, daarom kunnen we nog weinig uitspraken doen wat er precies met de gravitatie constante G gebeurd aan de rand van het unversum en in een hoog gravitatie veld.
Antoon schreef:tijdens het onderzoek kwamen ze erachter dat de zwartekracht rechtevenredig was met het gewicht van bijde massa's.

dan heb je al

F=m1*m2

en het was omgekeert evenredig met het kwadraat van de afstand(wat volgens mij door het bolvormige krachtbveld van de zwaartekracht komt)

dan heb je F=m1*m2/r².

maar ze wouden de kracht in newtons hebben. en als je het wil omrekenen naar die schaal verderling moet je het nog maal G doen.

als we kracht een nieuwe eenheid geven en het uitdrukken in "leuke gasten" dan kunnen we de schaal verdeling toch zo maken dat G niet meer nodig is.
Klopt, ik denk ook dat het op deze manier is gegaan. Daarom is het niet onmogelijk dat de constante niet echt constant is.

Berichten: 187

Re: Be

conclusie:

Beinvloed een zwart gat de gravitatie constante?

Nee, anders was het geen constante.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Be

w00tw00t schreef:conclusie:

Beinvloed een zwart gat de gravitatie constante?

Nee, anders was het geen constante.
Ik denk dat de zaken er nu zo voorstaan.

Maar het is goed mogelijk dat zwaartekracht relatief is.

Je denkt :"HU!!!???"

maar tijd bleek ook relatief te zijn.

Berichten: 104

Re: Be

w00tw00t schreef:conclusie:

Beinvloed een zwart gat de gravitatie constante?

Nee, anders was het geen constante.
Das is wel het belachelijkste argument dat je kan verzinnen. Is er hier nu niemand die begrijpt waar ik op doel?

De einsteintensor is evenredig met de energie-momentum tensor. De evenredigheidsfactor wordt afgeleid door de zwakke limiet te nemen. Dus uit de Newtonvergelijkingen. Het is hier dat men experimenteel bekomen informatie gebruikt om de einsteinvergelijkingen op te stellen. De basis van ART steunt erop dat alle fictieve krachten die voorkomen (deze komen dus ook voor bij Newton) een gevolg zijn van de globale massaverdeling in het universum. We kunnen dus besluiten dat de newtonvergelijkingen ook afhangen van de globale massaverdeling in het universum. Stel nu dat deze massaverdeling verandert, dan zouden de newtonvergelijkingen ook moeten veranderen en bijgevolg dus G.

Reageer