[scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

[scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Hallo,

Ik heb problemen met onderstaand vraagstuk:



1.We voeren een tweedimensionele dunnelaagchromatografie uit. Bij het eerste loopmiddel geldt:


K1 = K2; K3 = K4; K5 = K6 en K1 > K3 > K5.

Voor het tweede loopmiddel geldt:

K1 > K2 > K3 > K4 > K5 > K6.

Leg uit hoe je een tweedimensionele dunnelaagchromatografie uitvoert. Schets de bekomen resultaten en geef een korte toelichting.

Ik heb al begrepen dat je het papier 90° moet draaien maar ik vind nergens een duidelijke uitleg. Ik heb zelf al geprobeerd om de oefening op papier te zetten, maar ik begrijp er gewoon niet veel van. Zo is K1 = K2; K3 = K4; K5 = K6, maar tegelijk is K1 > K3 > K5. Is K6 dan ook kleiner dan K3? (aangezien K6=K5 en K5>K3?)

Is er soms iemand die kennis heeft van dit soort oefeningen? Dan zou ik graag stap voor stap samen de oefening maken. Ik kan dan gerust paintschetsen uploaden.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Ik heb al begrepen dat je het papier 90° moet draaien maar ik vind nergens een duidelijke uitleg.
Inderdaad. Ik neem aan dat je bekend bent met eendimensionale TLC? Wat je bij tweedimensioanle chromatografie doet is eerst het loopmiddel in richting 1 laten lopen. De componenten worden komen dan verspreid te liggen in deze coördinaat, die we X zullen noemen. Daarna draai je de dunne laag een kwartslag, waarna de componenten verspreid komen te liggen in de andere coördinaat (Y). Componenten die de eerste keer niet gescheiden werden omdat ze dezelfde retentiefactor hadden, maar de tweede keer wel, hebben dezelfde X-coördinaat maar een verschillende Y-coördinaat.
Ik heb zelf al geprobeerd om de oefening op papier te zetten, maar ik begrijp er gewoon niet veel van. Zo is K1 = K2; K3 = K4; K5 = K6, maar tegelijk is K1 > K3 > K5. Is K6 dan ook kleiner dan K3? (aangezien K6=K5 en K5>K3?)
Ja. K1 en K2 zijn gelijk aan elkaar en groter dan K3 en K4, die ook weer gelijk zijn aan elkaar en groter dan K5 en K6. Voor het tweede loopmiddel gelden andere relaties en dus een andere scheiding in de Y-coordinaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Dank voor de begeleiding. Dus ik begin met een schets te maken van de begintoestand:

Begintoestand

Afbeelding

Als ik solvent A laat lopen, krijg ik dan dit?

Solvent A

Afbeelding

Alvorens ik begin met de schets voor solvent B te maken, moet ik natuurlijk eerst zeker zijn dan de schets voor solvent A juist is. Voor solvent B moet je dus een kwarslag draaien?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

In de begintoestand hebben alle componenten dezelfde plaats (linksonder). Je gebruikt immers chromatografie om stoffen te scheiden. Het verschil in looptijd geef je goed weer.

In de praktijk zou je het papier daarna een kwartslag draaien, zodat de Y-as horizontaal komt te liggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Is dit dan correct?

Begintoestand

Afbeelding

Solvent A

Afbeelding

Solvent B

Afbeelding
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Helemaal goed!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Helemaal goed!


Dank je wel.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [scheikunde] tweedimensionele dunnelaagchromatografie

Bij het eerste loopmiddel ligt K1 dus het verste op de Y as ? Want is groter dan K5 ?

Reageer