[fysica] rendement gloeilamp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[fysica] rendement gloeilamp

Hallo,

Ik heb moeite met het oplossen van enkele vraagstukken.

Namelijk deze

Een lamp van 60.0 Watt die gedurende 10.0 minuten brandt, verbruikt 36.0 kJ. Hoeveel energie is er in licht omgezet indien het nuttige rendement van de lamp 0.0335 bedraagt?

Ik heb dus echt geen idee hoe ik eraan moet beginnen.

Ik verwacht niet dat jullie mij de kant en klare oplossing bezorgen maar ik zou toch graag wat op weg geholpen worden.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet, Bert.

Berichten: 8.614

Re: [fysica] rendement gloeilamp

\(\mbox{rendement} = \frac{\mbox{nuttige energie}}{\mbox{totale energie}}\)


Je hebt het rendement en je hebt de totale energie. Invullen, omrekenen en je bent er.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 14

Re: [fysica] rendement gloeilamp

Dus

0.0335 = nuttige energie / 36.0 kJ

Ik kom dan 1.21 uit...

Is dat juist?

en die 60.0 Watt en die 10 minuten zijn totaal nutteloze info?

Berichten: 4.502

Re: [fysica] rendement gloeilamp

Je had het ook via de 60W gedurende 10 minuten kunnen uitrekenen;verbruik energie 6 Watt en rendement 3.35%,etc.

Basis 1Kw = 3.6* 103 KJoule

60W gedurende 10 min. = 10 W = 0.01 * 3.6* 103 KJoule

rend.3.35% dus 0.0335 *0.01 * 3.6* 103 =1.206, dus heel weinig als je opgaaf reeel is.

Ik meen dat gloeilampen een rendement hebben van ca. 10 lumen per Watt en dat betekent,afh. van het soort verlichting,direct of indirect, een rendement van 10 - 50%,maar dat is weer een ingewikkelder verhaal bij de verlichtingstechniek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] rendement gloeilamp

Dag Elberto, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [fysica] rendement gloeilamp

Je had het ook via de 60W gedurende 10 minuten kunnen uitrekenen; (...)
;) wat er boven stond was toch een stukje simpeler hoor :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] rendement gloeilamp

en die 60.0 Watt en die 10 minuten zijn totaal nutteloze info?
Die informatie is in zoverre nuttig dat je kunt controleren of die juist is.

10 minuten = 600 seconden.

60 W * 600 seconden is 36000 Ws = 36 kWs.

Aangezien 1 Ws gelijk is aan 1 J, staat daar dus 36 kJ.

En dat was ook gegeven, dus de gegevens zijn niet met elkaar in strijd.

Berichten: 14

Re: [fysica] rendement gloeilamp

EU ik heb het nog eens verrekend en nu kom ik 1206 uit...

Ik doe dus zo

rendement = nuttige energie / totale energie

0.0335 = nuttige energie / 36000 J

0.0335 * 36000 = nuttige energie

=1206...

Wat is nu juist en waarom????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] rendement gloeilamp

Wat is nu juist en waarom????
In geval van twijfel, maak een plaatje:
elberto_gloeilamp.png
elberto_gloeilamp.png (11.17 KiB) 328 keer bekeken
En ja, 1 206 J dus.

Iedereen moest eens ophouden met die punt te gebruiken als decimaalteken. Met een beetje geluk gaat iedereen in de toekomst wereldwijd halve spaties gebruiken om duizendtallen te scheiden, en de komma als decimaalteken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [fysica] rendement gloeilamp

Mij intrigeert het getal van het rendement van 3,35% en de rest dus energieverlies en hoe is die splitsing berekend.

Zijn dat leidingverliezen,input van centrales met verliezen en warmteverliezen,deze laatste heb je niet nodig bij verlichting.

De door mij aangevoerde rendementen zijn wrs gebaseerd op die van de uitgestraalde lichtsterkte per m2,dus in lumen,resp.lux/m2,met als limiet de grootste lichtsterkte van de lamp per Watt (100%)en door direct resultaat een lagere waarde bij soort lamp,indirectre verlichting,etc.

Beide rendementen staan dus "betrekkelijk" los van elkaar!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] rendement gloeilamp

Mij intrigeert het getal van het rendement van 3,35% en de rest dus energieverlies en hoe is die splitsing berekend.
Dit is gewoon een betrekkelijk simpel sommetje van: je stopt er x aan elektrische energie in, en haalt er y aan (nuttige) lichtenergie uit.

Hoe die elektrische energie daar geraakt is, en hoe die lichtenergie gemeten is, is hier niet van belang. Simpelweg gegeven: dít gaat erin, dát komt er nuttig uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer