Isoprenaline

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Isoprenaline

Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand de werking van isoprenaline kon uitleggen? Op welke receptoren werkt het precies en wat doet het daar? (bindt het daaraan? activeert het?)

Daarnaast vroeg ik me dan ook af waarin de combinatie van isoprenaline (beta-adrenerge agonist) met beta-blokker atenolol zal resulteren? En isoprenaline + beta blokker propranol?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Isoprenaline

Ik vroeg mij af of iemand de werking van isoprenaline kon uitleggen? Op welke receptoren werkt het precies en wat doet het daar? (bindt het daaraan? activeert het?)
Isoprenaline bindt b-receptoren, zowel b1als b2. Isoprenaline is een agonist, dus zal de sympatische werking doen versterken i.t.t. b-blokkers die een remmende (blokkerende) en dus antagonistische werking hebben.
Daarnaast vroeg ik me dan ook af waarin de combinatie van isoprenaline (beta-adrenerge agonist) met beta-blokker atenolol zal resulteren? En isoprenaline + beta blokker propranol?
De exacte farmacokinetiek van deze stoffen tegelijkertijd toedienen weet ik niet. Over het algemeen genomen zal

de b-blokker atenolol (selectieve b-blokker) de b1-receptoren blokkeren waardoor isoprenaline alleen een b2-stimulerende werking zal hebben: vaso- en bronchodilatatie, ofwel vaat- en bronchusverwijding. Propranolol (niet selectieve b-blokker) zal zowel de b1- als b2-receptoren binden net als isoprenaline, maar dan met een tegengesteld effect. De werking van isoprenaline zal daardoor fors afnemen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer