Springen naar inhoud

Antihypertensiva

• Log in om te kunnen reageren

Bob18

Bob18

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2009 - 18:55

'Het betreft een reeks van injecties van een alpha-2-adrenerge agonist (BHT-920) in een intact preparaat (Verdoofde hond) en in een preparaat (pithed) waarbij het centrale zernuwstelsel is uitgeschakeld.'

Dan krijg je 2 grafieken gegeven waarbij de dosis steeds verder oploopt en de bloeddruk en heart rate zijn af te lezen. Ik zal ze kort beschrijven: in de 1e situatie (intact prep.). Begint de grafiek constant en dan dalen de bloeddruk en heart rate naarmate de dosis hoger wordt.

In situatie 2 (pithed prep.) blijft de heartrate echter de hele tijd constant (op hetzelfde niveau als de hoogste dosis in situatie1). De bloeddruk blijft ook constant (ook deze op hetzelfde niveau als de hoogste in situatie1).

BHT-920 schijnt een antihypertensiva te zijn? Als het CZS is uitgeschakeld werkt het 'beter'. (CZS ingeschakeld: bepaalde begin waarde en gaat dan geleidelijk naar een lagere waarde x; CZS uitgeschakeld: begin waarde is 'lagere waarde x', dus blijft daar constant).

Welke conclusies kan ik hieruit trekken? Dat de BHT-920 hinder ondervind van het CZS? Ik snap het niet helemaal.

Alvast bedankt

PS bij de bijlage zit de opdracht, denk dat dat wat duidelijker zal zijn!

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door Bob18, 07 juni 2009 - 18:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2009 - 19:27

BHT-920 schijnt een antihypertensiva te zijn? Als het CZS is uitgeschakeld werkt het 'beter'. (CZS ingeschakeld: bepaalde begin waarde en gaat dan geleidelijk naar een lagere waarde x; CZS uitgeschakeld: begin waarde is 'lagere waarde x', dus blijft daar constant).

Ja, a-blokkers zijn antihypertensiva. Dat kun je ook zien in het eerste grafiekje (verdoofde hond) waarbij de bloeddruk op den duur daalt (van ongeveer 100 gemiddeld naar 50). Als het CZS is uitgeschakeld werlt BHT-920 juist minder goed; de baseline van de bloeddruk daalt nauwelijks (van ongeveer 50 naar iets daar onder).

Welke conclusies kan ik hieruit trekken? Dat de BHT-920 hinder ondervind van het CZS? Ik snap het niet helemaal.

De conclusie die je kan trekken is dat BHT-920 een antihypertensivum is dat via het centraal zenuwstelsel zijn werking
uitoefent. Immers, bij uitschakeling van het centrale zenuwstelsel daalt de bloeddruk nauwelijks.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures