Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Ik heb zojuist op wikipedia gelezen over de mogelijke eindes van sterren. En ik heb een vraag over de rode reus en supernova. Ik weet dat rode reuzen en supernova uitzetten enz maar hoe lang duurd dit process? Spreken we hier over enkele minuten? honderden jaren? of miljarden jaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Hoe lang het uitzetten duurt bedoel je? Dus hoe lang het duurt voordat de aarde verzwolgen wordt door de uitzettende zon?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 5

Re: Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Hoe lang het uitzetten duurt bedoel je? Dus hoe lang het duurt voordat de aarde verzwolgen wordt door de uitzettende zon?
Ja

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Ik weet dat rode reuzen en supernova uitzetten enz maar hoe lang duurd dit process? Spreken we hier over enkele minuten? honderden jaren? of miljarden jaren?


Het hangt er ook vanaf wat je als gehele supernova beschouwd. Bij een supernova explodeert een ster en wordt er veel materiaal de ruimte ingeblazen. Wanneer is de supernova dan voorbij? Het materiaal kan namelijk nog miljarden jaren door de ruimte blijven vliegen.

Berichten: 5

Re: Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Het hangt er ook vanaf wat je als gehele supernova beschouwd. Bij een supernova explodeert een ster en wordt er veel materiaal de ruimte ingeblazen. Wanneer is de supernova dan voorbij? Het materiaal kan namelijk nog miljarden jaren door de ruimte blijven vliegen.
Als ik het goed heb begrepen heb je een vlinke versnelling van het uitzetten en ergens weer een punt waar mij min of meer tot stilstand komt. Het hoeft ook weer niet zo heel precies te zijn ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie vind je hierover meer informatie.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie vind je hierover meer informatie.
Ik weet nu dat een Rode reus er ongeveer 2 miljard jaar over doet om te groeien (Afhankelijk van de grootte). Maar hoe lang duurd het uitzettende effect van de supernova?

Re: Hoe lang duurt een rode reus/supernova?

Heb niet te lang geleden een uitzending gezien, waar sprake was van supper nova's. Je zou er toch als planeet er best zo'n 15 lichtjaren van weg zijn, of je bent er geweest. Moest één van onze nabije sterrren exploderen, dan is alle leven hier op aarde verdwenen, alle water verdampt en onze atmosfeer weggeblazen. We leven op een mooie tijdelijk gezellige planeet. Het kan plotseling keren. Krijgen we het niet van onze zon, dan kan het nog altijd van één van zijn nukkige buren.

Reageer