[wiskunde] manteloppervlakte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] manteloppervlakte

Hallo,

Een van de toepassingen van de integraalrekening is de berekening van (zijdelingse) manteloppervlakten.

Heeft iemand een idee om de manteloppervlakte te berekenen van het ruimtelichaam dat ontstaat bij wenteling om de y-as van de functie y = ln(x), over het interval [1,4]

\(\int ln(x)*\sqrt(1+1/x²)\)

Ik weet niet hoe ik deze moet oplossen... Heeft iemand een suggestie?

Bedankt
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] manteloppervlakte

Allereerst hoort er nog een factor
\(2\pi\)
voor je integraal te komen en een
\(\mbox{d}x\)
erachter. Verder lijkt me dit op het eerste gezicht geen prettige integraal. Is dit een gekregen opgave of heb je ze zelf bedacht?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] manteloppervlakte

De opdracht heb ik gekregen, en ze bestond erin om de manteloppervlakte te berekenen van het omwentelingslichaam dat ontstaat door y=ln(x) te laten wentelen om de y-as over het interval [1,4].

Ik denk dat ik het probleem nu zie: er moet niet dx achter, maar wel dy. Bovendien is de integraal die ik voorstelde dan ook verkeerd, en moet die zijn: 2pi * integraal van [e^y * sqrt(1+ e^2y) dy] Ook de integratiegrenzen moeten aangepast worden, nl. van 0 tot 2ln2.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] manteloppervlakte

Ach ja, natuurlijk, ik had niet gezien dat je moest wentelen om de y-as. Probeer eens de substitutie
\(e^y = t\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] manteloppervlakte

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer