[scheikunde] chloor en de geur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] chloor en de geur

Bij mijn scheikunde opdrachten stond het volgende:

Een oplossing van nikkelchloride (NiCl2) heeft een groene kleur. Een oplossing van KCl is kleurloos.

Vervolgens staan er 2 beweringen, een gaat over de kleur en een over de geur. De tweede bewering is degene die ik niet begrijp:

II De oplossing ruikt naar chloor, waar of niet waar?

Volgens mijn antwoordenboek is dit dus niet waar. Maar waarom is dit? Ik heb echt geen idee hoe je dit kan weten. Waarschijnlijk kijk ik er compleet overheen, maar hulp zou zeer welkom zijn.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] chloor en de geur

Als het chloor gebonden is aan nikkel zal je het niet ruiken, omdat het nikkel(II)chloride een vaste stof is. Het heeft andere eigenschappen dan gasvormig chloor.

Hetzelfde effect heb je met melk. Eigenlijk smaakt calcium heel vies, maar omdat het calcium is gebonden aan eiwitten in de melk, proef je dat niet zo zeer.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] chloor en de geur

JohnB schreef:Als het chloor gebonden is aan nikkel zal je het niet ruiken, omdat het nikkel(II)chloride een vaste stof is. Het heeft andere eigenschappen dan gasvormig chloor.

Hetzelfde effect heb je met melk. Eigenlijk smaakt calcium heel vies, maar omdat het calcium is gebonden aan eiwitten in de melk, proef je dat niet zo zeer.
Maar het is in dit geval geen vaste stof; het is een oplossing. Daarnaast staat in de oplosbaarheidstabel dat nikkelchloride goed oplost. Ik weet niet of dit wat uitmaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] chloor en de geur

Wat gebeurt er als nikkelchloride oplost?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 7

Re: [scheikunde] chloor en de geur

Wat gebeurt er als nikkelchloride oplost?


De ionen bewegen vrij van elkaar

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] chloor en de geur

Ja, dus nikkelchloride splitst in ...... en ........

Wat is de molecuulformule van gasvormig chloor?

En dat de oplossing dan niet naar chloor ruikt, moet je dan ook antwoord weten te vinden.

NB: Je kan aan een formule niet zomaar zien of iets wel of niet ergens naar ruikt in dit geval gaat het wel op, maar bij onbekende stoffen zou ik het niet weten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 7

Re: [scheikunde] chloor en de geur

Raspoetin schreef:Ja, dus nikkelchloride splitst in ...... en ........

Wat is de molecuulformule van gasvormig chloor?

En dat de oplossing dan niet naar chloor ruikt, moet je dan ook antwoord weten te vinden.

NB: Je kan aan een formule niet zomaar zien of iets wel of niet ergens naar ruikt in dit geval gaat het wel op, maar bij onbekende stoffen zou ik het niet weten.
Het splitst in nikkel en chloride, en niet in Cl2 (g), dus ruikt het niet naar chloor. Het is immers geen chloorgas zoals Cl2. Ik snap het nu, bedankt!

Reageer