Multipele regressie: centreren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Multipele regressie: centreren

Beste allen,

Ik ben bezig met m'n afstudeeronderzoek, ben alle SPSS resultaten op het rijtje aan het zetten en kwam wat tegen waarvan ik eigenlijk niet weet of ik het wel goed heb gedaan en wat voor effecten dit heeft op de resultaten. En aangezien m'n begeleider op vakantie is voor drie weken en ik nu niet goed weet wat te doen, hoop ik hier iemand te vinden die er meer van weet.

Het probleem is het volgende:

Mijn eerste serie regressies betreft drie uitkomstvariabelen. In block 1 zijn de achtergrondvariabelen ingevoerd, block 2 de onafhankelijke var + de moderator variabele en in block 3 de interactietermen (de verschillende onafhankelijke var*1 van de vier moderatortermen). Mijn begeleider vertelde me dat ik alle onafhankelijke variabelen in deze analyses moet centreren en de afhankelijke var gewoon zo kan laten. Dit is verder voor mij duidelijk. Deze serie analyses is gedaan om te kijken of er sprake is van moderator effecten, dit blijkt dus slechts minimaal het geval te zijn. Dit is verder duidelijk voor mij, maar nuk omt het probleem...omdat er weinig interactie effecten zijn gevonden en dit het hoofddoel van m'n onderzoek was, heb ik, op aanraden van begeleider, nog een aantal andere regressie analyses uitgevoerd om wat meer informatie uit de data te halen. Zo heb ik de moderatorschalen (4 analyses) geregresseert op de verschillende afhankelijke variabelen. Verder heb ik nog regressies gedaan waarbij in block 1 de achtergrondvariabelen en in block 2 de afhankelijke variabelen zijn ingevoerd (zonder moderator dus).

Volgens mij is het zo dat je alleen bij moderator analyses gecentreerde variabelen gebruikt. Maar wat moet ik nu bij de andere regressies doen? Geen gecentreerde variabelen gebruiken (aangezien er geen moderator toegevoegd is) of toch ook gecentreerde variabelen toevoegen aangezien ik dat ook bij de moderator analyses doe? Ik weet ook niet of je de analyses naast elkaar kunt leggen als in de ene analyse wel en in de andere analyse geen gebruik is gemaakt van gecentreerde variabelen?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en iemand mij zou kunnen helpen. Alvast ontzettend bedankt voor de moeite, want ik ben inmiddels aardig wanhopig!

Groetend,

Lotje

Reageer