Interne consistentie - correlatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 85

Interne consistentie - correlatie

Bij het lezen van een artikel kwam ik het volgende tegen:

Een vragenlijst die bestaat uit 2 subschalen: een promotie subschaal (gericht op het verkrijgen van winst) en een preventie subschaal (gericht op het ontwijken van verlies).

Deze schalen hebben een hoge interne consistentie. Wat dus wil zeggen een hoge inter-item correlatie binnen elke schaal. De items geven dus goed het algemene construct promotie en het algemene construct preventie weer.

Nu is er echter het volgende. Deze twee subschalen correleren licht positief met elkaar. Is dit niet problematisch? Preventie en promotie zouden volgens mij net duidelijk van elkaar onderscheiden moeten zijn, ofwel geen correlatie indien de dimensies onderscheiden zijn ofwel een negatieve correlatie indien ze zich wel op dezelfde dimensie situeren.

Wat impliceert die observatie van een lichte positieve, maar significante correlatie, naar interpretatie van de vragenlijst toe? Kan je hierdoor de validiteit van de studie in vraag stellen aangezien net het verschil in promotie focus en preventie focus hun uitgangspunt vormt in de uiteindelijke experimentele studie?

In de bijlage heb ik het artikel gestopt. Indien je nog verdere commentaar hebt op het artikel zou dit zeker ook handig zijn. Ik heb zelf al een heel deel rond de interne en externe validiteit besproken (wil dit ook altijd hier verder uiteenzetten als er geïnteresseerden zijn in het topic), maar extra feedback is altijd welkom. Ik haal het artikel er wel overmorgen af aangezien ik dit via rechten van de universiteit heb verkregen.
Bijlagen
Plessneretal2009PSE.pdf
(179.32 KiB) 711 keer gedownload

Reageer