[Fysica] Radiochemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Fysica] Radiochemie

Hey,

ik heb morgen examen ervan en sommige dingen begrijp ik niet goed bij het doornemen van de cursus. De leerkracht is ook geen erg grote hulp, dus ik probeer langs deze weg wat duidelijkheid te krijgen.

een eerste vraag die ik me stel: waarom zijn alfa-stralers zware elementen? en het doordringingsvermogen is klein (zoals ik ook in andere topics las) maar waaraan is dit te wijten?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Fysica] Radiochemie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 5

Re: [Fysica] Radiochemie

en dan ben ik nog al een vraag tegengekomen ... als ze je vragen voor 10 4Be de vervalreactie te geven, moet je dan niet weten wat voor straler het is?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: [Fysica] Radiochemie

en het doordringingsvermogen is klein (zoals ik ook in andere topics las) maar waaraan is dit te wijten?
Alphastraling bestaat uit helium kernen (twee protonen en twee neutronen). Deze kernen zijn positief geladen (dankzij de twee protonen), en trekken daarom elektronen (negatief geladen) aan. Er zijn slechts twee elektronen nodig om deze heliumkernen om te vormen tot neutrale heliumatomen. En aangezien er genoeg elektronen zijn in de lucht, wordt de straling snel omgezet in onschadelijk helium.
en dan ben ik nog al een vraag tegengekomen ... als ze je vragen voor 10 4Be de vervalreactie te geven, moet je dan niet weten wat voor straler het is?
Ja dat moet je weten. Maar dat staat in je Binas (ik weet niet welke tabel, maar ik geloof ergens achterin).

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [Fysica] Radiochemie

In binas 5e druk: tabel 25, de isotopen. Daar staat bij de 104Be-kern dat er bètastraling vrijkomt in de vorm van een elektron (β-).

(Met een energie van 0,555 MeV)

Berichten: 5

Re: [Fysica] Radiochemie

Bedankt voor jullie hulp,

het heeft me al een heel stuk verder geholpen.

Nu zit ik een beetje vast met het begrijpen van een Scintillator.

Niet zozeer met de werking, maar we hebben dan een voorbeeld waar Cs naar Ba gaat

daar is in die grafiek een comptonrug

Nu heb ik het een beetje moeilijk met wat dit juist is. Ik lees id cursus: er is een bijdrage tot de comptonrug als er ergens een comptongamma uit het kristal ontstnapt. wat moet ik mij voorstellen bij uit het kristal ontsnappen? Bij het stellen van deze vraag, vraag ik me nu inneens ook af ... dat comptoneffect en fotopiek en paarvorming gebeurt toch allemaal voor de fotonen op de fotokathode vallen ?
maestro19871987 schreef:Bedankt voor jullie hulp,

het heeft me al een heel stuk verder geholpen.

Nu zit ik een beetje vast met het begrijpen van een Scintillator.

Niet zozeer met de werking, maar we hebben dan een voorbeeld waar Cs naar Ba gaat

daar is in die grafiek een comptonrug

Nu heb ik het een beetje moeilijk met wat dit juist is. Ik lees id cursus: er is een bijdrage tot de comptonrug als er ergens een comptongamma uit het kristal ontstnapt. wat moet ik mij voorstellen bij uit het kristal ontsnappen? Bij het stellen van deze vraag, vraag ik me nu inneens ook af ... dat comptoneffect en fotopiek en paarvorming gebeurt toch allemaal voor de fotonen op de fotokathode vallen ?
En als ik dan beetje verderga op wat er in mijn cursus staat:

de gammastraal die na comptoneffect verdergaat kan : foto-elektrisch effect of comptoneffect veroorzaken .. OF uit het kristal treden en dan draagt het bij tot comptonrug ... maar net dat laatste snap ik niet

Reageer