[natuurkunde] ladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 169

[natuurkunde] ladingen

Hallo,

Ik heb hier een meerkeuze vraag:

Twee even grote bollen A en B zijn geleidend en ongeladen. Ze worden tegen elkaar gehouden.

Een negatief geladen bol C komt in de buurt van bol B. De bol C wordt na enkele seconden

terug verwijderd. Met als gevolg dat bollen A en B niet meer samenkomen.

Wat is de lading van de bollen A en B?

A) A en B zijn ongeladen.

B) A en B zijn positief geladen.

C) Bol A is positief en bol B is negatief.

D) Bol A is negatief en bol B is positief.


De streepjes duiden de tussenafstand aan.

Fase 1: A-B

Fase 2: A-B-----C

Fase 3: A---B-----C

Fase 4: A----B

Mijn Redenering:

Bol B wordt aangetrokken door bol C en C is negatief, dus is bol B positief. Als bol C verwijderd wordt, komen bol A en bol B niet tesamen. Dit wil zeggen dat bol A en bol B niet een tegenovergestelde lading kunnen hebben. En dat dus antwoord C en D fout is.

Bol A beweegt niet als je naar het schema kijkt, dus vermoed ik dat die ongeladen blijft.

Mijn conclusie was dat bol C een tijdelijke lading in bol B veroorzaakt, maar als bol C

verwijderd wordt, dat die lading wegvalt. ==> Bol A en B zijn ongeladen (is trouwens ook een gegeven)


Kan iemand mijn antwoord bevestigen of zeggen

waar een eventuele fout zit?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ladingen

de vraag is onduidelijk, en/of fout.

mijn lezing: twee bollen A en B zijn ongeladen en raken elkaar. Een negatief geladen bol C in de buurt van B brengen resulteert in een verhuizing van negatieve lading van B naar A. Als je dan bol A en B van elkaar lostrekt nog voor (of terwijl) je C weer verwijdert blijft A negatief en B dus positief geladen. Ze zullen elkaar dus aantrekken. Als je C weer verwijderd, maar A en B elkaar blijven raken, herstelt het ladingevenwicht zich even vlot, en zijn beide bollen dus weer ongeladen. Maar dat heeft niks te maken met
Met als gevolg dat bollen A en B niet meer samenkomen.
Ze waren al samen en behoudens andere krachten zullen ze dat blijven

Als we
Met als gevolg dat bollen A en B niet meer samenkomen.
moeten lezen als "ze zullen elkaar afstoten" moeten ze een gelijke lading krijgen (qua teken), antwoord B, maar dat kun je met C op en afstandje ("in de buurt van") nou juist niet veroorzaken.



Is dit de LETTERLIJKE opgave?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: [natuurkunde] ladingen

Dit is de letterlijke opgave

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ladingen

Dit is de letterlijke opgave
Dan geef ik het op ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: [natuurkunde] ladingen

Dank u wel Jan voor uw tijd.

Dus als we de laatste zin in de opgave niet zouden meerekenen,

dan zou in principe antwoord A het enige juiste zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ladingen

ja
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] ladingen

Dit is de letterlijke opgave? Wie heeft deze geproduceerd?
Met als gevolg dat bollen A en B niet meer samenkomen.
Dit is toch geen Nederlands? Ik heb geen idee wat dit moet betekenen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 169

Re: [natuurkunde] ladingen

Als dit geen Nederlands is, wat is het dan wel?

Het gevolg van het wegnemen van C is dat

bol B niet terug keert tot bij A!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ladingen

Punt 1 is A al bij B,

punt 2, "niet meer samenkomen" veronderstelt dat ze eerder wél samenkwamen,

punt 3, Nederlands is het wel, maar natuurkundig Nederlands zeker niet. Dan verwacht je termen als raken, aantrekken oid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ladingen

@ kllk:

Dit is binnen korte tijd het zoveelste huiswerktopic met een duidelijk minstens verkeerd geformuleerde opgave. Dit is geen verwijt richting jou, maar dit soort dingen levert iedereen onnodig hoofdbrekens. Kun je zeggen wat de bron is van dit gedrocht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [natuurkunde] ladingen

ja
Het antwoord is mij nog niet helemaal duidelijk... Ik heb deze vraag ook teruggevonden in mijn boekje van de K.U.L..

Het laatste gedeelte van de vraag 'Met als gevolg dat bollen A en B niet meer samenkomen' hoort er niet bij. Maar nu zegt Jan dat de bollen dan ongeladen zouden zijn. Nu snap ik dit niet. Elektrische influentie kan geen lading 'opwekken' maar kan wel ladingen in een ongeladen voorwerp verplaatsen. Nu zal de kant van bol B die naar C is gericht positief worden. Aangezien de bollen geleidend zijn lijkt het mij logisch dat Bol A zijn positieve ladingen zal afstaan aan Bol B(dit kan omdat ze tegen elkaar liggen). Antwoord D lijkt mij dan het beste maar is dit ook zo?

Alvast bedankt!

Re: [natuurkunde] ladingen

Nou het lijkt mij niet zo moeilijk. het eerste deel van jan's verhaal klopt, nl. A wordt een beetje negatief en B een beetje positief. Hierdoor trekt C B naar zich toe, A en B laten elkaar los, en de kleine ladinkjes worden permanent. Het feit dat A en B niet meer samenkomen betekent, dat C, met een flinke negatieve lading, zo dichtbij is geweest dat hij B meetrekt tegen de aantrekking van A in.

B blijft positief en A negatief, Antwoord d.

Ik geef toe dat de vraag vaag is want als B tegen C aankomt zal hij in hoog tempo negatief worden. In dat geval is antwoord d niet meer juist.

Berichten: 25

Re: [natuurkunde] ladingen

bessie schreef:Nou het lijkt mij niet zo moeilijk. het eerste deel van jan's verhaal klopt, nl. A wordt een beetje negatief en B een beetje positief. Hierdoor trekt C B naar zich toe, A en B laten elkaar los, en de kleine ladinkjes worden permanent. Het feit dat A en B niet meer samenkomen betekent, dat C, met een flinke negatieve lading, zo dichtbij is geweest dat hij B meetrekt tegen de aantrekking van A in.

B blijft positief en A negatief, Antwoord d.

Ik geef toe dat de vraag vaag is want als B tegen C aankomt zal hij in hoog tempo negatief worden. In dat geval is antwoord d niet meer juist.
Jah maar zoals ik al zei: het feit dat A en B elkaar afstoten hoort niet bij de originele vraag. C wordt bovendien na een tijdje verwijderd dus de aantrekkingskracht tussen C en B is te verwaarlozen. Het is allemaal een beetje verwarrend want de vraag die hier gepost staat is niet helemaal origineel ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] ladingen

Het is allemaal een beetje verwarrend want de vraag die hier gepost staat is niet helemaal origineel ;)
Precies. ;)

Dus als je de originele hebt, post die hier dan aub eens letterlijk? Met de kennelijk bijbehorende serie afbeeldingen dan graag, anders lopen we op de interpretatie dáárvan weer vast.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [natuurkunde] ladingen

Jan van de Velde schreef:Precies. ;)

Dus als je de originele hebt, post die hier dan aub eens letterlijk? Met de kennelijk bijbehorende serie afbeeldingen dan graag, anders lopen we op de interpretatie dáárvan weer vast.
Twee even grote bollen A en B zijn geleidend en ongeladen. Ze worden tegen elkaar gehouden.

Een negatief geladen bol C komt in de buurt van bol B. Bol C wordt weer verwijderd. Bollen A en B worden terug van elkaar verwijderd.Wat is de lading van de bollen A en B?

A) A en B zijn ongeladen.

B) A en B zijn positief geladen.

C) Bol A is positief en bol B is negatief.

D) Bol A is negatief en bol B is positief.

Het lukt me nog niet om het plaatje hier te plakken. Hier even een eigen creatie(deze lijkt op het origineel)

(A) (B)

(A)(B)

(A)(B) ©

(A)(B)

(A) (B)

Reageer