Springen naar inhoud

[natuurkunde] geinduceerde stroom

• Log in om te kunnen reageren

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 18:15

Ik ben mij volop aan het voorbereiden op een toelatingstest.
Ik heb al honderden problemen opgelost, maar met enkele
weet ik geen raad.

Zoals deze:

Gegeven: een homogeen magnetisch veld met magnetische inductie B loodrecht op het
vlak van het papier en verdwijnend in het papier (naar onderen georienteerd).
Een gesloten stroomkring in de vorm van een vierkant vliegt, zoals aangegeven op de
figuur, doorheen het magnetisch veld. De grootte van de snelheid V van het vierkant
is gelijk aan 10m/s. Het vlak van het vierkant staat eveneens loodrecht op de magnetische
inductie B. De zijnde van het vierkant en de afmetingen van het magnetisch veld zijn
gegeven in de figuur.

Welke grafiek: A,B,C of D beschrijft het best de geinduceerde stroom als functie van de tijd?

Schema en Grafieken

Een hele boterham dus.

In mijn boeken vond ik enkel de wet van Lenz: iedere magnetische fluxverandering wordt tegengewerkt door een geďnduceerde elektrische spanning.

Ik heb geen idee hoe ik hier aan moet beginnen.
Bestaat er een trucje voor zo'n vraagstuk?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2009 - 18:20

Welke grafiek: A,B,C of D beschrijft het best de geinduceerde stroom als functie van de tijd?

Schema en Grafieken

Afbeeldingensite meldt dat het nog wel 24 uur kan duren voordat een en ander weer toegankelijk is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 18:33

Ok, we zullen dan maar hopen dat ze de afbeelding
zo snel mogelijk vrijgeven.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 19:17

Ik heb een klein vermoeden wat voor schema hier bij hoort. Ik ga ervan uit dat je een vierkant hebt dat eerst een magnetisch veld invliegt en het daarna aan de andere kant weer verlaat.

ik noem hier flux even F, de tijd T en het aantal windingen, in jouw geval waarschijnlijk 1, N.

Uinductie = - N dF/dT
(wet van Lenz)

Aangezien flux bestaat uit B keer A is de verandering van flux gelijk met de verandering van de afstand dat het vierkant in de magnetische veldlijnen komt.

oftwel F komt overeen met afstand x

snelheid is dx/dT dus komt Uinductie overeen met - N keer snelheid

Als het vierkant het magnetische veld invliegt zal oppervlakte A groter worden en een flux verschil genereren. Dit zal een spanning opwekken die aangezien de snelheid constant is ook constant zal zijn.

Als het vierkant zich volledig in het magnetische veld bevindt zal er geen flux verandering zijn en dus ook geen geinduceerde spanning.

Bij het verlaten van het magnetische veld zal oppervlakte A afnemen. Dit zal weer een constante spanning opleveren, echter tegengesteld aan de spanning die opgewekt werd tijdens invliegen.

De geinduceerde stroom in gewoon de geinduceerde spanning gedeeld door de weerstand. Aangezien de weerstand gelijk blijft, is de geinduceerde stroom evenredig met de geinduceerde spanning.

Om het samen te vatten: Bij het binnenkomen van het vierkant in het magnetisch veld krijg je een constante stroom. Als het vierkant volledig in het magnetische veld zit is de stroom 0 en bij het verlaten van het magnetische veld is de stroom tegengesteld aan de stroom bij intrede.
___ ___
Grafiek moet er ongeveer zo uit zien: -----___ of andersom natuurlijk ___----- dat is niet te bepalen zonder de afbeelding. Hierbij is ----- de nullijn in de grafiek.

Hopelijk heb je hier wat aan, dit is mijn eerste post, ik zal me in de toekomst wat verdiepen in de LaTeX codes om het een en ander wat duidelijker neer te kunnen zetten.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2009 - 19:39

Ok, we zullen dan maar hopen dat ze de afbeelding
zo snel mogelijk vrijgeven.

Je link luidt "http://www.wetenscha...probleem.html". Dat lijkt me niet correct.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2009 - 19:43

Ik ben mij volop aan het voorbereiden op een toelatingstest.

Kun je vertellen om welke toelatingstest het gaat? Mocht het om een toelatingsproef arts-tandarts gaan, dan heb ik de afbeelding misschien wel.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:01

Dank u wel Gringo,

Dit komt volledig overeen met antwoord A.
Ik snap er al veel meer van. Maar iets wat ik niet begrijp, is dat
als het vierkant volledig in het oppervlak terrecht komt, dat
er geen flux verandering is. Ik heb dit eens opgezocht en
wat jij zegt, klopt wel degelijk. Maar ik vind er geen uitleg voor.

http://www.wetenscha...ieprobleem.html, Dat lijkt me niet correct.

Phys, de link naar de afbeelding klop wel.
Wacht tot ze klaar zijn met checken.

Ja Klintersaas, ik ben me aan het voorbereiden op de toelatingstest
voor arts-tandarts.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:03

Ja Klintersaas, ik ben me aan het voorbereiden op de toelatingstest
voor arts-tandarts.

Leuk, een verwante ziel. Uit welke jaargang en editie komt die vraag en de hoeveelste is het?

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:09

Vraag 14 van 1997,
De editie weet ik niet. Ik denk dat er maar
1 editie rondcirkelt op het internet.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:12

Vraag 14 van 1997,
De editie weet ik niet. Ik denk dat er maar
1 editie rondcirkelt op het internet.

Er zijn wel degelijk twee edities (het examenmoment van juli en dat van augustus). Ik heb die vraag hier ergens liggen. Ik ga nu aan het zoeken en wanneer ik hem heb zal ik hem inscannen en hier plaatsen.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:13

Flux is oppervlakte maal fluxdichtheid B. Bij een homogeen veld is B constant. Als het vierkant in het magnetisch veld zit, veranderd het oppervlak niet en dus de flux ook niet. Als het vierkant het magnetisch veld in komt of uit gaat veranderd het oppervlak dat in het magnetische veld zit wel, hierdoor veranderd dus ook de flux.

kllk

kllk

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:18

Ik snap het helemaal. Bedankt

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:20

Misschien een beetje vijgen na Pasen, nu je het toch begrijpt, maar hier is de volledige vraag mét afbeeldingen:

toelatingsproef__1997_2_14_.png

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2009 - 20:48

A dus....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures