Brandnetels wegkrijgen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Brandnetels wegkrijgen

Ik ben dan wel een user op een wetenschapsforum mar ik heb wel nog een kinderlijke geest. Ik heb in mijn achtertuin bamboe laten groeien en nu heb ik een kamp van meer de 25 vierkante meter. Alles sterft in de winter af en komt in de lente terug met er 5 vierkante meter bij. Maar die houden veel water vast en brandnetels profiteren daarvan. Dus nu staat er daarvoor een brandnetelpark van 5 vierkante meter. NU wil ik die wel wegdoen. Maar ik wil niet dat de bamboe beschadigt wordt.

Het is wel geen echte bamboe, de stegels zijn niet houtachtig maar echt zoals gewone planten. He groeit ook niet zo snel, na een hele lente zijn ze nog mar 4 meter hoog.

Hoe krijg ik die brandnetels weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Brandnetels wegkrijgen

Met een schaar...

En dan zorgen dat je de gerooide brandnetels ver weg dumpt.

Brandnetels houden van stikstofrijke omgewoelde grond, dus niet woelen en niet bemesten.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Brandnetels wegkrijgen

met een handzijs

Berichten: 236

Re: Brandnetels wegkrijgen

hoi

Wij trekken ze er met wortel en al uit. brantnetels groien met wortelstokken.

je zou ook met vergif kunnen spuiten, maar dan wel iets dat niet schadelijk is voor de bamboe.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Brandnetels wegkrijgen

Handschoenen aantrekken en wieden maar, of je handschoenen uitlaten is erg goed tegen de reumatiek (al denk ik dat je daar nog geen last van zal hebben) en doorbloeding. Je kan je brandnetel kriebel weer weghalen door ik geloof weegbree een rond blad wat vaak tussen het gras groeit langs bermen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Brandnetels wegkrijgen

Als ik ze afdoe, dan zijn ze er volgend jaar (maand eerder) weer. En de wortels uitrekken gaat niet, ze lijken in symbiose te leven met de bamboe.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Brandnetels wegkrijgen

brand ze af als de bamboe gesnoeid is

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Brandnetels wegkrijgen

branden = stikstof boost geven....

lijkt mij niet echt nuttig.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Brandnetels wegkrijgen

kan je dan geen kalk ofzo strooien zodat de grond stikstof arm wordt

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Brandnetels wegkrijgen

Nog even wachten tot het juli is. In de maand juli prikken de brandnetels niet en dan kun je met de blote hand de brandnetels verwijderen. Succes.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Brandnetels wegkrijgen

kan je dan geen kalk ofzo strooien zodat de grond stikstof arm wordt


In theorie heb je wel een beetje gelijk: door de grond te "verdunnen" met welk ander materiaal dan ook zal het percentage stikstof dalen. Maar voor het overige zie ik niet in hoe kalk de grond stikstof armer zou kunnen maken.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Brandnetels wegkrijgen

ja maar ik bedoelde niet specifiek kalk hoor er is waarschijnlijk wel een stof die met die stikstof reageerd en een neutralisatie doet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Brandnetels wegkrijgen

Niet echt. De meest praktische manier om van stikstof af te komen is plaggen (hier geen optie) of maaien en het maaisel verwijderen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Brandnetels wegkrijgen

Als ik ze afdoe, dan zijn ze er volgend jaar (maand eerder) weer. En de wortels uitrekken gaat niet, ze lijken in symbiose te leven met de bamboe.


Volgens mij komen ze altijd terug, vooral als je er goede grond voor hebt.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer