[fysica] wet van ohm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 94

[fysica] wet van ohm

Heej,

ik had een oefening waar je moest zeggen welke van de drie identiek lampen A, B, C het felst brandde (zie bijlage),

Ik dacht : lamp A is

U/2=R*I ------> U/2:omdat U wordt verdeeld tussen lamp A en de lampen AB sinds dit een serie is,

lamp B is:

U/2=R*I/2 U/2:omdat het in serie staat met lamp A en I/2 omdat de stroomsterkte verdeeld moet worden in parralel

dus als je kijkt moet B ( eventueel C ) feller schijner dan A,

klopt dit, want iedereen hier zegt van niet.

Mvg, Bart
Bijlagen
Ohm.gif
Ohm.gif (3 KiB) 625 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] wet van ohm

ik had een oefening waar je moest zeggen welke van de drie identiek lampen A, B, C het felst brandde (zie bijlage),
Welke bijlage?

Edit: blijkbaar later toegevoegd ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 379

Re: [fysica] wet van ohm

Nee dit klopt niet, hopelijk is je duidelijk dat de stroom vanaf punt A wordt verdeeld tussen B en C (dit omdat ze parrallel staan). Wanneer je het probleem echter wil bekijken vanuit een standpunt van spanning dan moet je niet vergeten dat B en C een subsitutie weerstand vormen die kleiner is dan A.

Echter de substitutie weerstand van B en C wordt gevonden door 1/B +1/C . Stel dat alle lampen een weerstand hebben van 4 dan bekom je vanzelf dat A groter is dan Substitutie bc.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: [fysica] wet van ohm

Dit is toch wat ik schrijf met lamp B. Lamp B heeft én de helft van de normale spanning omdat hij in serie staat met lamp A én de helft van de stroomsterkte omdat hij in parallel staat met C. Die lossen elkaar op en zo krijg je dus terug U = R * I. Terwijl bij lamp A alleen de spanning moet gedeeld worden omdat het in serie staat met B en C, stroomsterkte blijft hetzelfde.

Mvg

Berichten: 88

Re: [fysica] wet van ohm

de oplossing is het vermogen dat elke lamp verbruikt te meten

degene die het grootste vermogen verbruikt zal het hardste branden

Rtot = R+R/2 = 3R/2

U wordt verdeeld over A en de parallelschakeling BC

Ua= (U/Rtot)*R=2U/3

Ub=Uc=Ubc = U-Ua=U/3

Ia=Ibc=I

Ib=Ic=I/2

Pa=(2UI)/3

Pb=(UI)/(2*3)

Pc=(UI)/(2*3)
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 379

Re: [fysica] wet van ohm

Lamp B heeft niet de helft van spanning A.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: [fysica] wet van ohm

Waarom R(tot) = R + R/2 ?

Mvg

Berichten: 379

Re: [fysica] wet van ohm

bedankt stekkedecat zoals je laat zien heeft BC helemaal niet de helft van de spanning van A. Wat je niet mag vergeten is dat B de zelfde spanning heeft als de spanning van de substitutie weerstand. Maar deze heeft niet de helft van A.

Berichten: 88

Re: [fysica] wet van ohm

de vervangingsweerstand van 2 maal een weerstand R in parallel is R/2

R*R/R+R= R^2/2*R

een R in teller en noemer kan geschrapt worden en R/2 blijft over

tel deze vervangingsweerstand op bij nog een R van lamp A en je hebt de totale weerstand van het circuit
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 379

Re: [fysica] wet van ohm

\( \frac{1}{R_s}=\frac{1}{R_c}+\frac{1}{R_b} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: [fysica] wet van ohm

Ik snap al waar de fout in mijn redenering is,

Ik heb inderdaad de spanning tussen A en BC niet gelijk mogen zetten,

dank je wel stekkedecat en de andere sympathiekeling,

Mvg

Berichten: 379

Re: [fysica] wet van ohm

\( \frac{1}{R_s}=\frac{1}{R_a}+\frac{1}{R_a} = \frac{2}{R_a}=\frac{1}{R_a\frac{1}{2}}\)


Bijgevolg is substitutie weerstand gelijk aan de helft van A.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] wet van ohm

Maak het nou alsjeblieft niet moeilijker dan het is. álle stroom die door de schakeling gaat moet door A. Als je alleen maar hoeft te bepalen welk van de identieke lampjes A, B en C het felste brandt, dan móet dat A zijn, omdat die de grootste stroomsterkte te verwerken krijgt. Klaar.

Al het gegoochel hierboven maakt een ondoorzichtige erwtensoep van dit eenvoudige probleem. Gebruik geen kanonnen om op muggen te jagen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica] wet van ohm

Wat doen jullie toch ingewikkeld. Door A loopt 2 keer zoveel stroom als door B of C, dus A brandt feller. Daar hoef je helemaal geen vervangingsweerstanden of vermogens voor uit te rekenen, dat zie je met je normale boerenverstand in één oogopslag.

Reageer