[wiskunde] kansbereken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[wiskunde] kansbereken

hallo

wie kan me op weg zetten met volgend vraagstuk:

Bart, Koen en Mieke kiezen elke een dessert uit 6 verschillende gebakjes

1) hoeveel mogelijkheden zijn er voor deze keuze?

2) hoeveel mogelijkheden zijn er als mieke er 2 mag kiezen?

mijn antwoord:

1) variatie van 3 uit 6 elementen 6! / (6-3)! = 120 ( ik heb enkel de oplossing ter controle en dit blijkt juist te zijn)

2) variatie van 4 uit 6 elementen 6! / (6-4)! = 360

hier zou het antwoord 180 moeten zijn. Mijn redenering is dat er in feite geen verschil is tussen 3 personen waarvan mike er twee mag kiezen en 4 personen die elk een kiezen..

waar zit de fout in mijn redenering? of is de gegeven oplossing mis?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansbereken

Mijn redenering is dat er in feite geen verschil is tussen 3 personen waarvan mike er twee mag kiezen en 4 personen die elk een kiezen..
Toch wel: bij 4 personen zou er een verschil zijn tussen P1 neemt gebak A en P2 neemt gebak B, en omgekeerd. Wanneer P1=P2=Mieke, maakt het niet uit of Mieke "A en B" of "B en A" kiest, ze heeft dan toch dezelfde gebakjes. Hieraan zie je ook direct dat je het aantal mogelijkheden dus "dubbel" telt, en dat lijkt te kloppen met de modeloplossing...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 12

Re: [wiskunde] kansbereken

bedankt voor het snelle en logische antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansbereken

Graag gedaan ;)

Wanneer je zelf merkt dat er wel een duidelijk 'verband' is tussen jouw antwoord en het modelantwoord (zoals hier de factor 2), kan je misschien op basis daarvan soms zelf de fout vinden - je weet dan tenminste al een beetje in welke richting je het moet zoeken.

Succes nog!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer