Chromeren van een werkstuk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Chromeren van een werkstuk

Hallo iedereen

nadat ik wat hier en daar gezocht heb op internet over chromeren. Begrijp ik nog altijd niet goed hoe het komt dat men blauwe neeslag krijgt op het werkstuk.

Is het de chroom die neerslaat op het werktuk? En als dit zo is, is dan de beschermingslaag niet weg als we het blauwe oppervlak hebben afgeschuurd?

Alvast bedankt

Berichten: 1.379

Re: Chromeren van een werkstuk

Een metalen voorwerp dat verchroomd is heeft vaak een blauwachtige glans. Erg duidelijk is het echter niet.

De (mechanisch) beschermende laag is het harde metaal chroom. Dit metaal wordt weer (chemisch) beschermd door een dunne chroomoxydelaag, CrO(OH). De blauwe glans van deze passieve metaallaag wordt veroorzaakt door interferentie van licht binnen de oxydelaag.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Chromeren van een werkstuk

dank je wel hzeil voor je deskundig antwoord.

Ik begrijp nu dat het afschuren van het werkstuk niks te maken heeft met het verwijderen van de beschermende laag.

Mischien toch nog een vraagje, als men het werkstuk afschuurd verdwijnt deze blauwe schijn, komt dit omdat het werkstuk dan matter wordt?

Berichten: 1.379

Re: Chromeren van een werkstuk

Uw vraag is niet zomaar te beantwoorden. Betreft het een glanzende dunne sierchroom laag of een dikkere hardchroomlaag? Hoe diep gaat U afschuren? Verdwijnt daarbij de gehele chroomlaag en komt dan de onderliggende nikkellaag weer te zien.

Die veel zachtere nikkellaag heeft niet die blauwe glans. De nikkellaag passiveert wel aan de lucht maar die passieve laag is niet erg beschermend. De vraag blijft dus: Wat wilt U met het afschuren van het harde chroom bereiken?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer