Kan azijn ijzer laten roesten?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Kan azijn ijzer laten roesten?

Hallo iedereen

Een paar maand geleden heb ik een glazen potje gevuld met water en azijn, het potje heb ik dan afgesloten met een ijzeren deksel.

Nu zie ik dat het deksel begint weg te roesten langs de binnekant.

HOE KOMT DIT??

Is het het water met de zuurstof die voor het roesten van het ijzer verantwoordelijk zijn?

Of is het azijn dat verantwoordelijk is hiervoor??

kan iemand mij hierbij helpen. Want ik weet het echt niet.

en als het dan toch uiteindelijk water en zuurstof zijn, wat levert dan het azijn als bijdrage??

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

Mijn idee is dat het azijn het oppervlak van de deksel etst en de oxidatie van het ijzer versnelt. Uiteindelijk is de zuurstof verantwoordelijk voor de roest (ijzeroxide).

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

Azijnzuur valt ijzer aan.

Fe + 2HOAc -> Fe(OAc)2 + H2

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

Dus als ik het goed begrijp zal water mat zuurtstof het ijzer oxideren als volgt 2Fe+O2+H2O -> 2Fe(OH)2 deze zal dan wss wel water kunnen afsplitsen tot FeO. En ik heb deze stof opgezocht en het blijkt dat deze weinig oplosbaar is en dus neerslaat(als roest).

Maar hoe zit het dan met het azijn. Ik begrijp nog steeds niet goed hoe het zit met dat azijn. en aangezien ik geen gas heb zien ontsnappen uit het potje nadat ik het deksel heb opengedaan denk ik niet dat er H2 gevormd is.

Welke reactie gaat erdan wel door met azijn.

kan het soms ook zijn dat de pH waarde een rol speelt in proces?

ps:heb even opgezocht en blijkt dat er in azijn maar slechts 6% azijnzuur in zit en al de rest zou dan water zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

Heb ook even snel opgezocht en ik zie nergens een potentiaal staan van azijnzuur. Dus volgens mij kan azijnzuur niet oxideren of reduceren.

Volgens mij kan het enkel H+ ionen afspliten waardoor er meer geladen deeltjes in het mengsel komt. Waardoor de pH dus zal dalen.

Ben ik in de goede richting aan het redeneren of moet ik van koers veranderen??

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

Ethanol kan oxideren tot azijnzuur, dus azijnzuur kan ook reduceren tot ethanol, maar azijnzuur is een hele zwakke oxidator, dat zal niet een-twee-drie gebeuren denk ik.

Verder twijfel ik nog wat er wel precies gebeurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

Vergeet niet dat roesten beter gaat bij zwakkere punten in het ijzermetaal en dat een aanval van azijnzuur dit kan veroorzaken. In zekere zin werkt het als katalysator (al verandert het zelf wel bij het proces dus helemaal is het er geen).

Ik dacht ook dat lagere pH roesten bevordert.

Berichten: 1.379

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

IJzer wordt in een vochtige atmosfeer door zuurstof uit de lucht geoxydeerd. Als er ook nog zure dampen aanwezig zijn gaat het wat sneller omdat de Fe(III) oxydelaag dan wordt aangetast en daardoor minder afschermend is.

Ik denk daarbij vooral aan azijnzuur- en zoutzuurdampen. Hierbij ontstaat zeker geen waterstofgas. Bovendien zorgt het zuur voor wat electrisch geleidingsvermogen in de vochtlaag op het ijzer.

Het oxyde FeO ontstaat niet. Dat kan pas bij veel hogere temperatuur gevormd worden. In een zuurstofbevattende atmosfeer worden Fe(II) ionen of wordt Fe(OH)2 direkt verder geoxydeerd tot Fe(III) in de vorm van een waterhoudend oxyde.

In een geconcentreerde azijnzuur- of zoutzuuroplossing reageert het ijzer wel onder vorming van waterstofgas. Dan wordt het zuur, of liever gezegd, het H+ ion, de belangrijkste oxydator voor het metaal en doet zuurstof maar voor een heel klein deel mee.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Kan azijn ijzer laten roesten?

aha nu begrijp ik het,dank je wel allemaal voor jullie uitleg

ik heb weer wat bijgeleerd

Reageer