Corrosie met edelmetalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 88

Corrosie met edelmetalen

Geachte mensen

Na deze vraag in het huiswerk/practica forum te posten, en enkele dagen tevergeefs te wachten, heb ik besloten om hier eens te proberen.

Ik heb volgende vrijdag examen materiaalkunde. Tussen de voorbeeldvragen die de professor ons heeft meegegeven bevindt zich deze:

(de professor)

Een vergulden (met goud beklede) koperen schaal wordt gekrast, zal corrosie optreden en waar wordt de waterstof gevormd?

Volgens mij zal de waterstof gevormd worden op het gouden oppervlak, aangezien een goud het edelste metaal is en dus zich kathodisch gaat gedragen. dit zou dan mijn antwoord zijn moest hij deze vraag stellen.

langs de andere kant zijn zowel Cu als Au een edele metalen en zou de anode dus nog altijd een hoger potentiaal hebben dan H+, bijgevolg zou er dan geen corrosie optreden.

Ik hoop dat jullie mij van een antwoord kunnen voorzien, of toch tenminste op weg kunnen zetten.

Alvast hartelijk bedankt

Stijn

Student Industrieel Ingenieur
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 199

Re: Corrosie met edelmetalen

Als we aannemen dat de kras voldoende diep is om het onderliggende koper bloot te leggen, dan ontstaat een elektrochemische cel waarbij zuurstof (uit de lucht) wordt gereduceerd aan het (relatief grote) goudoppervlak en het koper in de kras wordt geoxideerd tot koperionen. Er ontstaat geen waterstof.

Voor de halfreactie met zuurstof is op zijn minst water (vocht) nodig; liever nog met wat H+ ionen er in opgelost.

Deze opgave is een voorbeeld van het misverstand dat het bedekken van een metaal met een edelmetaal altijd corrosiebescherming geeft. Dat is dus alleen het geval als de laag edelmetaal ondoordringbaar en bovendien onbeschadigd is en blijft.

Succes!
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 88

Re: Corrosie met edelmetalen

stel nu dat de plaat zich onder water bevindt, wordt de zuurstof dan verkregen door water te ontbinden?
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 199

Re: Corrosie met edelmetalen

Nee, er ontstaat geen zuurstof door de ontleding van water, maar de oxidatie van koper vindt dan plaats door het in het water opgeloste zuurstof (O2). In zuurstofvrij water kan de reductie van zuurstof uiteraard niet optreden en water is als oxidator te zwak. Dus dan geen reactie.
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer