[biologie] reactievergelijking aërobe dissimilatie sacharose en zetmeel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

[biologie] reactievergelijking a

Hallo!

Voor mijn biologieverslag over gisten heb ik de reactievergelijkingen nodig voor de aërobe dissimilatie van de koolhydraten Sacharose en zetmeel. Wie kan mij daaraan helpen?

Het belangrijkste is, dat ik de molverhoudingen te weten kom. Aan de hand daarvan moet ik nog wat berekeningen uitvoeren namelijk.

Alvast heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [biologie] reactievergelijking a

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [biologie] reactievergelijking a

Sorry, wist ik nog niet. Ik zal er in het vervolg rekening mee houden!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] reactievergelijking a

Hoe ver kom je zelf?

We willen je best helpen maar willen niet alle antwoorden kant en klaar aan je aanleveren.

Waar strand je precies?

Tipje: waaruit is zetmeel precies opgebouwd?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [biologie] reactievergelijking a

Haha, sorry voor mijn forumnoob-gedrag.

Goed. Het probleem is als volgt.

Wij (klasgenootje en ik) moeten een verslag schrijven over een practicum met Gisten.

We hebben onderzocht in hoeverre verse gisten in staat zijn om de stoffen glucose, sacharose en zetmeel aëroob te dissimileren.

Dat hebben we in de proefopstelling gedaan door te meten hoeveel ml koolstofdioxide er in 15 minuten gevormd word, als je de gisten (in 20 procentige oplossing) bij een oplossing van glucose, sacharose en zetmeel van respectievelijk 10, 10 en 5 procent, voegt.

In het verslag willen we onze conclusie trekken uit de reactievergelijkingen: we willen berekenen hoeveel mol CO2 er steeds ontstaat, en dit dan vergelijken met de molverhoudingen van de reactievergelijkingen, om dus te kunnen zien of de stof nagenoeg volledig, een klein beetje, of helemaal niet gedissimileerd kan worden.

Ik weet, of althans ik denk te weten, dat de molecuulformule van zetmeel (C6H10O5)n is.

Ik zou alleen ten eerste al niet weten wat te doen als je een reactievergelijking wilt opstellen van een dereglijk groot polysacharide (met een "n" erin dus).

Is het misschien zo, dat je de reactievergelijking moet opstellen van de verbranding van hetgeen tussen de haakjes, en dan het reactieproduct ook in veelvoud moet zetten?

Over sacharose weet ik dat het opgebouwd is uit glucose en fructose, wat de molecuulformule C12H22O11 maakt.

Bij deze reactievergelijking is alleen het probleem, dat ik niet weet of er naast de gebruikelijke verbrandingsproducten (CO2 en H2O), nog andere producten ontstaan, of dat er wellicht nog bijzonderheden zijn... ?

Beide reacties leveren energie door verbranding, dus ik weet ook dat er achter de pijl ergens een zeker aantal ATP- en(/of?) NADP-moleculen moet komen te staan.

Maar ook hiervan heb ik eigenlijk geen idee hoeveel precies... En ik zou in het geval van de energie die vrijkomt al helemaal geen andere manier weten om hierachter te komen: Binas, bijvoorbeeld, vermeldt alleen de structuur- en molecuulformule.

Ik heb al een heleboel bronnen, media, personen etc. geprobeerd, maar niets kan en niemand wil me aan die vergelijkingen helpen! van mijn lerares kreeg ik zelfs alleen de opmerking "Oh, dat kun jij wel, zoek het maar eens op." en zo draai je steeds lekker in een rondje.

Ik hoop dat hier iemand is die me kan helpen, want we zitten muurvast met het verslag en de deadline is bijna.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [biologie] reactievergelijking a

oh trouwens, de reactievergelijking bij sacharose is natuurlijk

C12H22O11 + 12 O2 --> 12 CO2 + 11 H2O

Rest nog de ontstane energie...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] reactievergelijking a

Goed, dat wordt zoeken dus ;)

Op dit forum is glycolyse, citroenzuurcyclus en de hele bende al een aantal keer langs geweest. Verdiep je daar eens in en zie of je kan afleiden hoe veel ATPs etc de boel oplevert en wat er overblijft.

Wikipedia is een aanrader in deze, vooral de Engelstalige (zoals vaak het geval is).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [biologie] reactievergelijking a

Hm, zoals ik al gezegd meen te hebben, heb ik dat allemaal al geprobeerd, ja zélfs jullie database, maar ben ik er nog steeds niet uit gekomen. Geloof me, dit is echt het laatste wat ik kon bedenken om aan deze info te komen.

Er staat gewoonweg nergens een volledige reactievergelijking, en mijn kennis is, vrees ik, niet ver genoeg gevorderd om zonder enige aanwijzing de gevraagde zaken af te kunnen leiden.

m.a.w.: Ik heb nooit geleerd af te leiden wat er gebeurt met andere stoffen, aan de hand van de cycli die ik geleerd heb m.b.t. de verwerking van glucose.

Want wat gebeurt er nu precies met deze stoffen? Ik weet niet eens of ze wel hetzelfde proces doorlopen als glucose, maar ik neem aan dat ze eerst "opgesplitst worden in glucose-moleculen (o.i.v. enzymen)...

Maar dat soort dingen weet ik dus niet zeker en dat brengt mij in deze positie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] reactievergelijking a

Ok. Andere benadering:

je weet dat sacharose bestaat uit ..

Je weet hoe veel CO2 er bij vergisting van glucose is gevormd. Je weet ook dat er in sacharose even veel glucose als fructose zit (het molgewicht is dan ook ongeveer twee keer dat van glucose). Dan verwacht je dus ongeveer twee keer de CO2 productie van glucose.

Kan je dat terug vinden in de resultaten van je proef?

Kan je dan wat zeggen over wat je gist met zowel glucose als fructose heeft gedaan?

Ik zal je op weg helpen: alles dat de CAC in gaat, is pyruvaat. Daarom verwees ik je naar eerdere vragen over de CAC overigens.

De vraag is dan: is er een enzym dat sacharose 'breekt' tot gewoon glucose en fructose?

Volgende vraag: als dat zo is, wordt fructose net als glucose de glycolyse in gegooid en kan je er pyruvaat van maken voor in de CAC?

Over de reacties die daarin plaatsvinden is veel onderzoek gedaan dus daar is veel over te vinden. Let wel: het is vrij ingewikkeld met een hoop vreemde stofjes en cofactoren. Probeer de essentie te pakken te krijgen van wat er over blijft ná de glycolyse, cac en de laatste stap: oxidatieve fosforylatie.

Je weet dan wat er in is gegaan en wat er uit komt.

Hint =D>

Succes, dit is leuk puzzelen en ik weet zeker dat je er uit kan komen en er een mooi verslag van kan maken.

Als je nog vragen over hebt, stel ze gerust.

p.s. check even dat je gist überhaupt wel aan glycolyse, cac én oxidatieve fosforylatie doet voor je met info over bijvoorbeeld zoogdiercellen of bacteriën aan de slag gaat. Was de fles met gist en suikerwater afgesloten of open en hadden de cellen toegang tot alle stoffen die ze normaal nodig hebben of was het echt alleen suikerwater?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer