[scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

In een plotse opwelling van studie-ijver besloot ik om wat herhalingsoefeningen organische chemie te maken ter voorbereiding van mijn examen morgen. Het eerste gedeelte bestaat uit het schrijven van reactievergelijkingen voor een aantal reacties uit de organische chemie. Hoewel ik al bij al een goed gevoel heb bij mijn oplossingen, zou ik het toch op prijs stellen indien iemand van jullie ze nogmaals zou kunnen controleren.

Ik heb de eerste acht opgaven en oplossingen hieronder ingescand. Mochten er onduidelijkheden of moeilijk leesbare woorden of structuren zijn, laat het dan weten. Opgaven 9 t.e.m. 17 volgen.

[attachment=3685:Organisc...emie__1_.png]

Alvast bedankt!

PS:
\(\overrightarrow{[\mbox{O}]}\)
staat symbool voor oxidatie.
Bijlagen
Organische_chemie__1_.png
Organische_chemie__1_.png (373.63 KiB) 454 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

EDIT: Ondertussen heb ik zelf reeds een fout ontdekt in opgave 5. Daar ben ik niet vertrokken met kaliumbutanoaat maar van kaliumbutanolaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Butanolaat heb ik nog nooit gehoord. Is het niet butoxide?

Bij 3) gaat er HCl uit je "SOClOH" zodat er SO2 ontstaat (gas).

Bij 5) krijg je een isopropylgroep links, geen gewone. Je start met 2-chloorpropaan niet 1-chloorpropaan.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Butanolaat heb ik nog nooit gehoord. Is het niet butoxide?
Twee benamingen, dezelfde stof.

Bedankt voor de correcties. Het eindproduct van opgave 5 zou er dus zo moeten uitzien:

Afbeelding
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Als je met butanoaat vertrekt wel. Als je met butoxide vertrekt wordt het een ether, dus zonder dubbelgebonden O.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Als je met butanoaat vertrekt wel. Als je met butoxide vertrekt wordt het een ether, dus zonder dubbelgebonden O.
Inderdaad, maar zoals gezegd was het wel degelijk de bedoeling om te vertrekken met butanoaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Opgaven 9 t.e.m. 16 (in opgave 12 moet de nitrogroep bij het tweede mogelijke eindproduct uiteraard op de paraplaats staan en opgave 15 heb ik nog niet volledig afgewerkt, ik hoop op een tip):

[attachment=3686:Organisc...emie__2_.png]
Bijlagen
Organische_chemie__2_.png
Organische_chemie__2_.png (467.82 KiB) 390 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Bij 1) is er een C verdwenen.

Ik denk dat 11) beter zal gaan met hydroxide.

Bij 15) is er weinig fenol te zien. Ik zou beginnen met fenol te maken en daar een aminogroep op te zetten. Anders zul je moeten werken met een diazoniumzout (en dat hydrolyseren), waterstofperoxide of hypofluorigzuur.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Bij 1) is er een C verdwenen.
Zeker van? Voor zover ik kan zien is dat niet het geval.
Ik denk dat 11) beter zal gaan met hydroxide.
Ik volg je even niet. Waar zou die hydroxide moeten komen?
Bij 15) is er weinig fenol te zien. Ik zou beginnen met fenol te maken en daar een aminogroep op te zetten.
Goed, er zijn verschillende manieren om een fenol te maken, vertrekkende vanuit een benzeenring en ze zijn niet allemaal even eenvoudig. Heb je misschien een voorstel?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Zeker van? Voor zover ik kan zien is dat niet het geval.
9) moest dat eigenlijk zijn. Hexaanzuur is C6, je lacton telt maar 5 C's.
Ik volg je even niet. Waar zou die hydroxide moeten komen?
Hydrolyse van een ester gaat beter met hydroxide dan met water.
Goed, er zijn verschillende manieren om een fenol te maken, vertrekkende vanuit een benzeenring en ze zijn niet allemaal even eenvoudig. Heb je misschien een voorstel?
De klassieke weg die wij hebben gezien was aniline (kun je zelf wel maken) + salpeterigzuur (instabiel, dus maken uit nitrietzout en zoutzuur) in ijswater en dan lichtjes opwarmen. Dan gaat er stikstofgas uit en krijg je fenol.

Een makkelijker mechanisme om op te schrijven lijkt mij:

Benzeen + HOF + AlF3 -> fenol + HAlF4

Al zit je dan natuurlijk wel met lekker exotisch en gevaarlijke stoffen te werken, wat het een heel onpraktische methode maakt.

Anders heb je ook het cumeenproces: benzeen + propeen geeft cumeen (isopropylbenzeen), dit partieel oxideren met zuurstofgas en je krijgt aceton en fenol.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

9) moest dat eigenlijk zijn. Hexaanzuur is C6, je lacton telt maar 5 C's.
Ik zie het, dank je.
Hydrolyse van een ester gaat beter met hydroxide dan met water.
Ach zo, bedankt voor de tip.
De klassieke weg die wij hebben gezien was aniline (kun je zelf wel maken) + salpeterigzuur (instabiel, dus maken uit nitrietzout en zoutzuur) in ijswater en dan lichtjes opwarmen. Dan gaat er stikstofgas uit en krijg je fenol.
Dat moet wel lukken. Bedankt voor de hulp.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen organische chemie

Dat moet wel lukken. Bedankt voor de hulp.
Om nog wat specifieker te zijn, want het mechanisme van diazotatie is niet zo gemakkelijk:

Salpeterigzuur wordt ontwaterd. Aniline valt op de gevormde stof (O=N-O-N=O, of zo hebben wij het toch gezien) aan en laat terug salpeterigzuur uitstoten. Zo wordt een nitrosamine (R-C-NH-N=O) gevormd. In zuur milieu wordt dit ontwaterd tot een R-C-N=N+ <-> R-C-N+=N binding, slechts stabiel op o.a. arylgroepen, die bij hogere temperatuur, zelfs op arylgroepen, na aanval door water stikstofgas doet uitstoten. Dat onderstreepte "="je duidt op een drievoudige binding.

Fenol uit fenylhalides gaat ook trouwens (behalve waarschijnlijk fluor).

Reageer