Springen naar inhoud

[filosofie] essay over de betrouwbaarheid van het waarneembare

• Log in om te kunnen reageren

bmxmb

bmxmb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 07:48

Ik moet voor school een essay maken over het onderwerp: 'de betrouwbaarheid van het waarneembare'

Weet iemand misschien wat Kant, Locke en andere filosofen hierover zeggen? Heb al veel gegoogled maar kan niet zoveel erover vinden. Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Emeth.NL

Emeth.NL

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 13:05

"I think, therefore I am"

Renť Descartes heeft dat gezegd, als conclusie op zijn theorie dat al het waarneembare in twijfel te trekken is, omdat de zintuigen onbetrouwbaar zijn. Hoe kunnen we dan zeker zijn dat we wel bestaan? "I think therefore I am" is zijn antwoord, na een lange essay.

Veel leesplezier ;). Best aardig om over te lezen omdat je toch even anders tegen je omgeving aankijkt, waarvan je opeens niet meer kunt bewijzen dat deze echt is, of dat de wereld in je dromen echt is.

Even iets anders trouwens, ik wil wellicht Wijsbegeerde aan Uni van Utrecht volgen. Waar volg jij de studie en kun je me iets vertellen over wat je erg bevalt en wat je zwaar tegenstaat in de studie (vakken, docenten, theorie, praktijk etc.)? Thanks alvast.
Cheers,

bmxmb

bmxmb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 15:53

"I think, therefore I am"

Renť Descartes heeft dat gezegd, als conclusie op zijn theorie dat al het waarneembare in twijfel te trekken is, omdat de zintuigen onbetrouwbaar zijn. Hoe kunnen we dan zeker zijn dat we wel bestaan? "I think therefore I am" is zijn antwoord, na een lange essay.

Veel leesplezier ;). Best aardig om over te lezen omdat je toch even anders tegen je omgeving aankijkt, waarvan je opeens niet meer kunt bewijzen dat deze echt is, of dat de wereld in je dromen echt is.

Even iets anders trouwens, ik wil wellicht Wijsbegeerde aan Uni van Utrecht volgen. Waar volg jij de studie en kun je me iets vertellen over wat je erg bevalt en wat je zwaar tegenstaat in de studie (vakken, docenten, theorie, praktijk etc.)? Thanks alvast.

Ik doe nu HAVO 4 :P Thx voor je antwoord, heb niet goed nagedacht want wist het opzich ook wel! Thx

Benedict Broere

Benedict Broere

• >250 berichten
  • 509 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 16:13

Je hebt een onderwerp gekozen waar filosofen en wetenschappers boeken vol over geschreven hebben. En je kunt daarvoor het rijtje aflopen van laten we zeggen Descartes tot en met tegenwoordig Daniel Dannett. Maar voor zo'n essay is dat veel te veel allemaal. Ik zou er een paar uitpikken als referentie, om dan verder voor jezelf hardop brainstormend na te gaan wat voor jou betrouwbaar overkomt in je waarnemen. Waarop je vervolgens zou kunnen toewerken naar bijvoorbeeld het onderscheid tussen objectief en subjectief.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2009 - 17:03

Een hele hoop optische illusies (zoek maar eens op deze site) kun je daarbij trouwens mooi als illustratie gebruiken voor het feit dat onze waarneming ons nog wel eens durft te "bedriegen".

Of vroeg je leerkracht speciaal naar de filosofen die je noemt?

Ik verplaats dit trouwens even naar huiswerk.

bmxmb

bmxmb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2009 - 11:01

Vooral wat andere filosofen erover zeggen, wat is trouwens een goed begrip wat ik zou kunnen googlen?

Benedict Broere

Benedict Broere

• >250 berichten
  • 509 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2009 - 20:37

Kennis. Hoe kom ik te weten wat ik weet of denk te weten? Hoe komt kennis tot stand?
In de journalistiek hebben ze het over check en double-check.
In de wetenschap over verficatie en falsificatie.
In de hermeneutiek over 'verstehen'.
Het onderwerp is zeer divers.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus

Heikos

Heikos

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 13:58

Het onderwerp is inderdaad zeer divers, te divers voor een essay.

Enkele aanbevelingen voor wat ideeŽn:
-
- http://www.hawaii.ed...s/DPF.CHAP7.HTM
- http://en.wikipedia....-object_problem

Voor een uitgebreidere uitleg:
- The Teaching Company - Philosophy of Mind

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures