Springen naar inhoud

Stikstof

• Log in om te kunnen reageren

gassen

gassen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 11:36

Hallo,

Ik heb een vraag aangaande de eigenschappen van stikstof, namelijk het volgende.

Stikstof wordt vloeibaar tussen de -196 en -212 graden Celsius daaronder is het bevroren, en daarboven is het gasvormig.
Wat mij echter onbekend is en ook op het web weinig te vinden is wat de eigenschappen van druk op stikstof zijn. Ik vraag dit af om de volgende reden.

Ik zit op paintball, we gebruiken zogenaamde marker's (waar je mee schiet) deze markers gebruiken Hogedruklucht om de paintball uit de marker te krijgen. De druk in de fles is 4500psi, het wordt via een regulateur naar de internals van de marker geleid en is dan nog zo'n 800psi.

Wat zal er met de stikstof gebeuren wanneer je het onder 3000psi in een 0,8ltr fles stopt, en wanneer het in zeer korte tijd expandeert naar 800psi, of in een worst case scenario de vulaansluiting van de fles gaat stuk en het gaat van 3000psi naar atmospherische druk.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Veranderd door gassen, 12 juni 2009 - 11:43

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gassen

gassen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 12:24

Hallo,

Ik heb een vraag aangaande de eigenschappen van stikstof, namelijk het volgende.

Stikstof wordt vloeibaar tussen de -196 en -212 graden Celsius daaronder is het bevroren, en daarboven is het gasvormig.
Wat mij echter onbekend is en ook op het web weinig te vinden is wat de eigenschappen van druk op stikstof zijn. Ik vraag dit af om de volgende reden.

Ik zit op paintball, we gebruiken zogenaamde marker's (waar je mee schiet) deze markers gebruiken Hogedruklucht om de paintball uit de marker te krijgen. De druk in de fles is 4500psi, het wordt via een regulateur naar de internals van de marker geleid en is dan nog zo'n 800psi.

Wat zal er met de stikstof gebeuren wanneer je het onder 4500psi in een 0,8ltr fles stopt, en wanneer het in zeer korte tijd expandeert naar 800psi, of in een worst case scenario de vulaansluiting van de fles gaat stuk en het gaat van 4500psi naar atmospherische druk.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Sorry voor het quoten van mijzelf, maar ik moest de 3000psi aanpassen naar 4500psi, en ik kan mijn oiginele post niet meer editen.

groeten Jarno

Veranderd door gassen, 12 juni 2009 - 12:26

zakhooi

zakhooi

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 15:13

Wat zal er met de stikstof gebeuren wanneer je het onder 4500psi in een 0,8ltr fles stopt, en wanneer het in zeer korte tijd expandeert naar 800psi.

Je zegt hier toch dat het stikstof uitzet ? Dat is dan toch wat er gebeurt, of snap ik je vraag niet ?

Volgens mij kan je hier de algemene gaswet op toepassen. Stel het aantal mol gas blijft gelijk.
Kan je zeggen: (P1 x V1)/T1 = (P2 x V2)/T2
Met P is druk, V is volume en T is temperatuur in Kelvin. Wat jij zegt is dat het gas uitzet, oftewel het volume verandert.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juni 2009 - 18:37

Wanneer stikstof in druk verlaagd wordt van 4500 psi (300 bar) naar 800 psi (55 bar) zal de temperatuur ongeveer 30 graden Celsius dalen.

Wanneer stikstof in druk verlaagd wordt van 4500 psi (300 bar) naar 1 atm zal de temperatuur ongeveer 40 graden Celsius dalen.

Dit wordt het Joule-Thomson effect genoemd.

In werkelijkheid kan de temperatuurdaling nog wat groter zijn omdat als de vulafsluiting afbreekt omdat door de drukverlaging de gassnelheid (kinetische energie) toeneemt en dat gaat ten koste van de enthalpie en dus van de temperatuur.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures