Springen naar inhoud

Dna hoeveelheid

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 12:23

Dag iedereen.

Ben genetica aan het studeren, maar ik ben denk ik op een foutje van mijn prof gestuit.. ik kan nergens bevestiging vinden in mijn cursus of boek.

De prof zegt:
Na de eerste meiotische deling, is er qua hoeveelheid DNA in de G1 fase:
Moedercel = 2c
Dochtercel1 = D2 = c
Na de tweede meiotische deling, is er qua hoeveelheid DNA in de G1 (dus na meiotische deling 1):
D1.1 = ... = c/2

Dit klopt volgens mij niet, het zou moeten zijn:
Na meiose 1 in G1: M = D1 = D2 = 2c (zoals bij de mitose het geval is)
Na meiose 2 in G1: D1.1 = D1.2 = .. = c

Want in G1 is de hoeveelheid DNA 2c. Die verdubbelt in de S fase naar 4c. Na meiose 1 (alsook in de mitose het geval is) is deze verdeeld over de dochterkernen naar 2c opnieuw. En bij meiose 2 is 2c nog eens verdeeld over de andere 2 dochterkernen ==> c.

Klopt mijn uitleg? Zit hier al tijdje mijn hoofd over te breken ;).
Alvast bedankt!
Liekeu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

BarbaRatje

BarbaRatje

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 11:08

Meiose I en mitose komen niet overeen. Waar bij mitose de chromatiden van elk chromosoom uit elkaar worden getrokken, worden bij meiose I de paren chromosomen uit elkaar getrokken. Je hebt na meiose I dus per dochtercel één chromosoom van elke soort, elk bestaande uit twee chromatiden.

Bij meiose II worden de chromatiden van elk chromosoom uit elkaar getrokken (zoals ook bij de mitose het geval is). Hierdoor heeft elke dochtercel na meiose II 23 chromatiden.

Je hebt echter wel gelijk als je zegt dat de hoeveelheid DNA van de moedercel wordt verdubbeld in de S-fase, waardoor je dus een uitgangspositie van 4c hebt in de moedercel. De prof heeft zich volgens mij vergist door uit te gaan van het reeds gerepliceerde DNA, en dat 2c te noemen, in plaats van de moedercel te nemen in de G1-fase als '2c'.

Dan krijg je dus deze situatie:

In de G1-fase heeft de moedercel 46 chromosomen, elk bestaande uit één chromatide (we noemen dit c). Het DNA wordt gerepliceerd, en nu heb je 46 chromosomen bestaande uit 2 chromatiden (2c). Na meiose I wordt dit verdeeld over twee dochtercellen (23 chromosomen bestaande uit 2 chromatiden elk), dus c.
Na meiose II heb je dan 23 chromatiden per dochtercel, dus 1/2 c.

Let wel: c=2n!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures