Springen naar inhoud

[natuurkunde ] schakelen van weerstanden / voltmeter

• Log in om te kunnen reageren

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 13:41

Hoi,

Bij volgende oefeningen had ik een aantal vraagjes .

Geplaatste afbeelding
Ik zie enkel een oplossing voor deze oefening als je de stroom door de Voltmeter als 0 mag beschouwen.

wikipedia: Een ideale voltmeter beÔnvloedt het circuit waaraan gemeten wordt niet. Hiervoor moet de inwendige weerstand van van de voltmeter oneindig hoog zijn, waarmee de door de meting onttrokken stroom 0 blijft.

Dit wil dus zeggen dit in bovenstaande oefening geen stroom door de voltmeter gaat stromen ?
Geldt dit voor iedere voltmeter ?

Geplaatste afbeelding

Voor deze oefening kom ik enkel tot een juiste oplossing indien je R3, R2, R1 kan weglaten.
Mag je dit doen, zoja waarom ?

Ik las ergens dat een ideale amperemeter overeenkomt een nulweerstand, maar wat houdt dit in ?

Hopelijk kan iemand hier wat duidelijkheid over scheppen ;) ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2009 - 14:37

Dit wil dus zeggen dit in bovenstaande oefening geen stroom door de voltmeter gaat stromen ?

Die aanname mag je maken.

Geldt dit voor iedere voltmeter ?

Bij een spanningsmeter zit vaak een boekje. In dat boekje staat een opgegeven weerstand. Als deze weerstand voldoende groot is om een verwaarloosbare invloed te hebben dan mag je aannemen dat de weerstand oneindig is.

Voor deze oefening kom ik enkel tot een juiste oplossing indien je R3, R2, R1 kan weglaten.
Mag je dit doen, zoja waarom ?

Wat geldt er voor de weerstand van een stroommeter?

Ik las ergens dat een ideale amperemeter overeenkomt een nulweerstand, maar wat houdt dit in ?

R = 0 Ohm = een kortsluiting.

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 16:01

Wat geldt er voor de weerstand van een stroommeter?

Deze moet bij voorkeur zo klein mogelijk zijn ?

R = 0 Ohm = een kortsluiting.

Kortsluiting; komt overeen met het aanbrengen van een verwaarloze verbinding in een keten he? Maar dit snap ik niet; de amperemeter kan je niet verwaarlozen, wel de 3 rechtse weerstanden, hoe komt dit ?

Alvast bedankt voor de duidelijke antwoorden !

Veranderd door ceetn, 12 juni 2009 - 16:06

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2009 - 17:07

Kortsluiting; komt overeen met het aanbrengen van een verwaarloze verbinding in een keten he? Maar dit snap ik niet; de amperemeter kan je niet verwaarlozen, wel de 3 rechtse weerstanden, hoe komt dit ?

Als we de weerstand van een ampŤremeter even verwaarlozen (en hier mag dat ongetwijfeld) dan heb je dus een weerstand 0 Ω parallel staan aan een aantal weerstanden. Hierdoor wordt de vervangingsweerstand van heel dat rechtse deel van je schakeling effectief 0 Ω. Dus ja, R1, R2 en R3 kun je effectief wegdenken.

Ik snap alleen even niet wat je probeert te zeggen met "de amperemeter kan je niet verwaarlozen" ;)

Veranderd door Jan van de Velde, 12 juni 2009 - 18:52
foutje links en rechts verwisseld verbeterd

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juni 2009 - 18:28

Hierdoor wordt de vervangingsweerstand van heel dat linkse deel van je schakeling effectief 0 Ω.

Je bedoelt wss het rechtse deel. :P

(dank je. zware dag gehad..... ;) intussen aangepast jvdv)

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 21:41

K, het is me duidelijk.

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures