Springen naar inhoud

Spanningsregelaar motorfiets


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Good Vibrations

    Good Vibrations


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 20:28

Beste allemaal,

Op veel motorfietsen van tegenwoordig (zo ook mijn motorfiets een VFR800) zit een dynamo met een rotor met vaste magneet en een stator die bestaat uit drie vaste (niet regelbare) spoelen.

Om het voltage te regelen wordt gebruik gemaakt van een spanningsregelaar die het voltage regelt door de boel kort te sluiten. Dit zorgt voor een erg hete spanningsregelaar, waste van energie, en een behoorlijk belaste dynamo.

Een dergelijk schema ziet er als volgt uit:
Geplaatste afbeelding


Of het ook anders mogelijk is (zonder kortsluiting), worden discussies gevoerd. Weet iemand van jullie of dat kan? En hoe het schema er dan uit zou moeten zien? Spanningen afkomstig van de dynamo zijn zo'n 20-90 volt.

Kwam ook dit tegen op een ander forum:


Als je zelf iets gaat bouwen, moet je met twee zaken i.i.g. rekening houden.
1. De wisselspanning van de dynamo kan onbelast wel 60Vac bedragen.
Veel elektronica componenten kunnen daar niet tegen. Als van die AC DC
gemaakt wordt (gelijkgericht) dan wordt die spanning nog hoger.

2. Bouw een schakelende regelaar. Veel originele spanningsregelaars
zijn analoog: Het te veel aan vermogen wordt omgezet in warmte.

Ikzelf heb jaren geleden een spanningsregelaar voor een Kawasaki LTD gebouwd.
Ik heb een standaard 3 fasen gelijkrichter genomen, met een
ingangsspanning van 400V (staan in de Conrad catalogus) De spanning
uit de gelijkrichter werd afgevlakt met een elco, met een voldoende
hoge werkspanning.
Om de spanning van ca. 14,5 volt te verkrijgen heb ik een comperator
genomen, opgebouwd met een opamp. Deze opamp schakelde rechtstreeks
een hoog vermogen fet, om de spanning af te schakelen als deze te hoog
werd. Hierna volgde nog een elco en een zware seriediode.
Belangrijk is wel dat je referentiespanning voor je comperator stabiel
is. Als je die op ca. 5 volt zet (met een zenerdiode) dan werkt e.e.a.
ook nog goed als je motor laag stationair draait, en de dynamo
spanning laag is. De zware seriediode zorgt er in dit geval ook voor
dat je accu niet de spanningregelaar gaat voeden.

De schakelingetje heb ik in de originele behuizing van de Kawa
spanningsregelaar gebouwd, en afgegoten met een polyuretaan hars.
Waterdicht, en voldoende koeling voor de FET. En het schakelende
principe zorgde er ook nog eens voor dat e.e.a niet zo warm werd.
Het rendement van zo'n eenvoudige schakelende "voeding" is trouwens
niet bijster groot, maat nog altijd aanmerkelijk beter dan van een
standaard regelaar.

(voor de electronici onder jullie: feitelijk was de schakeling een SOPS)


de vraag is dus is dit mogelijk? En zo ja, hoe ziet het er dan uit? aangezien ik ook elektro technici heb gesproken die beweren dat dit niet mogelijk is :S

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Paul Siemons

    Paul Siemons


  • >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2009 - 08:21

Mogelijk sla ik een slag in de lucht maar ik waag het erop.
Is het niet mogelijk om de rotor met vaste magneet te vervangen door ťťn met spoel en sleepringen?

#3

Good Vibrations

    Good Vibrations


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2009 - 14:18

Mogelijk sla ik een slag in de lucht maar ik waag het erop.
Is het niet mogelijk om de rotor met vaste magneet te vervangen door ťťn met spoel en sleepringen?


Wordt erg lastig, zeker met het toerental dat het aan zal moeten kunnen. . .





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures