Thf (tetrahydrofuraan) maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Thf (tetrahydrofuraan) maken

Hallo,

ik heb op een andere forum reeds de vraag gesteld of men TFH (tetrahydrofurran of nog butylene oxide) kon maken gesteld en ze antwoordden me het volgende :

"Je zou 1,4 butaandiol kunnen dehydrateren met een zure katalysator. Alleen kijkt men je vreemd aan als je die stof gaat kopen, aangezien het als een drug kan worden gebruikt. "

ik begrijp hier niet veel van en op internet heb ik niets meer gevonden. zou iemand dit een beetje beter kunnen uitleggen met een makkelijk te verkrijgen zure katalysator a.u.b.?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Thf (tetrahydrofuraan) maken

Ik kan slechts beamen wat de beantwoorders op dat andere forum hebben gezegd. Wat begrijp je niet aan dat antwoord? Je kunt de stof maken vanuit 1,4-butaandiol, met een zure katalysator. De zure katalysator is niet het probleem, de stof 1,4-butaandiol is een mogelijke grondstof voor de productie van verdovende middelen.

Aangezien WSF daarbij op geen enkele manier betrokken wil zijn, zul je hier dan ook geen informatie krijgen over het verkrijgen van de genoemde stof. Als je THF wil hebben kun je het gewoon bestellen. Personen die weten hoe ze met chemicaliën moeten omgaan weten ook waar ze dat kunnen doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Thf (tetrahydrofuraan) maken

Dankje en mijn excuses als ik een vraag heb gesteld die niet gesteld mocht worden.

Waar kan ik die stof eigenlijk bestellen? Want veel heb ik niet echt gevonden.

Enkel op labostuff.nl heb ik de stof gevonden maar ikzelf woon in België en ga pas iets uit Nederland laten komen wanneer ik 100% zeker ben dat het hier niet te verkrijgen is.

rekeninghoudend met het feit dat ik al heb gekeken op de volgende sites : http://www.novasol.be/product.asp?prod=70&cat=1

http://www.chemicalregister.com/Tetrahydro...rs/pid13628.htm

Berichten: 12.262

Re: Thf (tetrahydrofuraan) maken

THF is een zeer veel gebruikt oplosmiddel, vooral in organische chemie. Iedere handel in labchemicalien verkoopt het, maar de kunst zal vooral zijn er eentje te vinden die ook aan particulieren levert, en dan nog in kleine volumes.
de stof 1,4-butaandiol is een mogelijke grondstof voor de productie van verdovende middelen
Maar wel eentje op een hele rij heel nuttige stoffen die ook wel eens gebruikt worden als drug. Het is in europa in ieder geval een doodgewoon verhandel- en vervoerbare stof zonder enige bijzonderheden. Ergens ook logisch, het is niet meer dan een zware variant van anti-vries. Maar hoe dan ook, THF is net zo gemakkelijk te verkrijgen, ongeveer even duur, en het scheelt je een onhandige omzettingsreactie - beter gewoon kopen dus!
Personen die weten hoe ze met chemicaliën moeten omgaan weten ook waar ze dat kunnen doen.
Dat kan wel eens tegenvallen... je kunt met gemak afgestudeerd zijn in scheikunde, maar niet meer in dat veld weken. Qua verkrijgen van chemicalien ben je dan net zo slecht af als iedere andere particulier.
Victory through technology

Reageer