[biologie] principe van terugkruising

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie] principe van terugkruising

Hallo

Ik ben bezig met het leren van mijn cursus biologie ( http://www.biovoorjou.be/docs/lb_6W_t10.pdf ) en ik versta het principe van terugkruising (pagina 10) niet echt.

Wat ik denk te verstaan (aan de hand van bioplek) is het volgende: je vertrekt uit een monohybride kruising, dan ziet het schema er als volgt uit:

A= lang

a= kort

P: AA x aa

F1: Aa

F2: AA Aa aa

25% 50% 25%

Stel dat je nu een plant met lange stengel uit de F2 generatie haalt, dan kan hij ofwel AA zijn of Aa. Dient terugkruising nu gewoon om te weten als die plant met lange stengel het genotype AA of Aa heeft? Dit doe je door te kruisen met een homozygote plant met korte stengel (genotype aa). Als de plant AA is en je kruist hem met aa dan hebben alle nakomelingen een lange stengel dus je bent zeker dat het een AA plant is. Als de plant Aa is en je kruist met aa dan heb je 50% lang en 50% kort dus ben je zeker dat het een Aa is.

Dat is volgens mij wat bioplek ( http://www.bioplek.org/4ath/4ath_stw3_blad5_erf.html ) zegt, maar in mijn boek (bio voor jou) spreken ze over een F1 generatie en zeggen ze dat terugkruising een test is om te kijken als beide ouders raszuiver zijn. Is het voorbeeld uit mijn boek een andere toepassing van terugkruising? Kan iemand het heel simpel uitleggen aub?

grtz

PS Excuses voor de ingewikkelde en ietwat onduidelijke vraagstelling, maar ik heb het gevoel dat ik ergens een basisprincipe van de terugkruising niet versta.

Berichten: 8.614

Re: [biologie] principe van terugkruising

Dient terugkruising nu gewoon om te weten als die plant met lange stengel het genotype AA of Aa heeft?
Dat klopt.
[...] maar in mijn boek (bio voor jou) spreken ze over een F1 generatie en zeggen ze dat terugkruising een test is om te kijken als beide ouders raszuiver zijn. Is het voorbeeld uit mijn boek een andere toepassing van terugkruising?
Raszuiver en homozygoot (genotype AA of aa) zijn verwante begrippen (zie ookhier). In je boek verwoorden ze het dus gewoonweg anders. Wat je met die F1-generatie bedoelt, begrijp ik niet precies.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer