[fysica] warmteleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] warmteleer

Dag allen,

Volgend vraagje krijg ik maar niet opgelost, ik begin zo te vermoeden dat er een gegeven te kort is ( de massa ).

Maar zeker ben ik niet.

Met een waterkoker van 790W duurt het 3 minuten om een vloeistof op te warmen van 20°C naar 90°C. Wat is de soortelijke warmtecapaciteit van de vloeistof ?

Ik dacht het volgende;

De geleverde warmte Q1 = P . Δt

De opgenomen warmte Q2 = c. m. Δ T

je hebt alles gegeven behalve de massa; schort er hier iets aan de vraag, of is het wel degelijk te berekenen ?

Zoja , kun je me op weg helpen aub?

Bedankt !

Berichten: 217

Re: [fysica] warmteleer

Na wat zoekwerk kwam ik hierop;

de soortelijke warmtecapaciteit is de hoeveelheid warmte nodig om 1 g van een stof 1 graad C of 1K te doen stijgen,

[watt] = J/s : we verwarmen iets 70 graden in 180 sec

De waterkoker is 790 watt dus : 790 J / s

Hij verwarmt gedurende 180 sec : 790 . 180 = 142200 J in het totaal om 70 graden te verwarmen.

--> Voor 1 graad: 142200 / 70 = 2031,....

De c is dus ongeveer gelijk aan 2030...

Wat is hier nu de eenheid van de soortelijke warmtecapaciteit ?

J/K , J/ K.Kg of J/ K. g ;) ?

Klopt dit ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] warmteleer

Volgend vraagje krijg ik maar niet opgelost, ik begin zo te vermoeden dat er een gegeven te kort is ( de massa ).
vermoeden correct
De c is dus ongeveer gelijk aan 2030...
Dat is dan de warmtecapaciteit van de inhoud, in J/K.
Wat is hier nu de eenheid van de soortelijke warmtecapaciteit ?

J/K , J/ K.Kg of J/ K. g
Soortelijke warmtecapaciteit of kortweg soortelijke warmte heeft de eenheid J·kg-1·K-1 , oftewel J/(kg·K). En dat is dus de warmte nodig om 1 kg van een bepaalde stof 1 K in temperatuur te doen stijgen. Maar de massa weet je hier niet, dus die kun je niet bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer