Polystyreen recycleren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 58

Polystyreen recycleren

Hallo,

Ik heb eens een experiment gezien waarbij polystyreen (piepschuim) werd opgelost in ethylacetaat. Men kon echt veel piepschuim hierin oplossen, en er werd iets gevormd dat zeer sterk op lijm leek. De geur, plakkende eigenschappen,... kwamen overeen.

Nu zou ik wel eens willen weten hoe deze reactie precies gaat. Ik vond geen informatie op google door de zoeken op onder andere "polystyreen oplossen" of "polystyreen recycleren". Klinkt dit experiment iemand bekend in de oren?

Berichten: 12.262

Re: Polystyreen recycleren

Het klinkt wel bekend, en het lost eigenlijk op in allerlei (tamelijk) apolaire oplosmiddelen, van pakweg aceton tot hexaan. Hoeveel er precies oplost durf ik niet te zeggen, een ons piepschuim is bijvoorbeeld best een groot stuk als je het in een paar 100 ml ziet 'verdwijnen'.

Voor zover ik weet lost het gewoon op, zonder chemische reactie. Zou je het oplosmiddel weer afdampen dan houd je vast polystyreen over in een nieuwe (mechanische) vorm. Ik neem aan dat je daarmee poreuze oppervlaktes kunt verlijmen, maar heb het nooit geprobeerd...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Polystyreen recycleren

Zoals Benm al zegt: oplossen is geen chemische reactie. Met recyclen heeft het eigenlijk niets uit te staan.

Gewoon schoon maken, hersmelten en opnieuw produkten van maken is wel een vorm van recycle.

Men kijkt momenteel naar het gebruiken van polystyreen afval als brandstof door het op te lossen in biodiesel voor gebruik in dieselmotoren:

http://www.physorg.com/news160633641.html

Maar ook dat is geen recyclen maar slechts hergebruik van de energiewaarde.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Polystyreen recycleren

Lijkt me niet zo best voor de motor... overigens zie ik geen reden waarom het per se biodiesel moet zijn, oplossen in normale diesel doet het ook wel. Ergens zou ik het toch niet wagen om na het tanken nog een kilo piepschuimchips in de tank te mikken, afgezien van een heel oud barrel als proefje.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Polystyreen recycleren

Je lost het polystyreen op, dus het resultaat is dan een mengsel van PS en het oplosmiddel. Hoe dan ook, het resultaat was precies pattex (geel-achtige lijm), maar ik vind vreemd genoeg niks over lijmen op basis van polystyreen...

Hoe dan ook, geëxpandeerd polystyreen (piepschuim) bestaat voor 2% uit PS en 98% uit lucht, dus men kan er wel gigantische hoeveelheden van oplossen. Ik hoop dat men dit toepast in de afvalverwerking, want piepschuim wordt veel gebruikt, en het zou zonde zijn om dit samen met de rest van het afval in de verbrandingsoven te kieperen.

Berichten: 12.262

Re: Polystyreen recycleren

Wat zou het nut van oplossen zijn voor het verwerken van afval?

Voor zover ik weet is het juist iets dat uitstekend geschikt is om te verbranden, enige nadeel is het grote volume voor transport. Wat huisvuil betreft maakt dat verder weinig uit, gaat gewoon met de afvalstroom mee naar de energiecentrale.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Polystyreen recycleren

Hoe dan ook, geëxpandeerd polystyreen (piepschuim) bestaat voor 2% uit PS en 98% uit lucht, dus men kan er wel gigantische hoeveelheden van oplossen. Ik hoop dat men dit toepast in de afvalverwerking, want piepschuim wordt veel gebruikt, en het zou zonde zijn om dit samen met de rest van het afval in de verbrandingsoven te kieperen.


Ik denk niet dat oplossen in organische oplosmiddelen een hele gezonde manier van recyclen is, met name voor de mensen die de hele dag boven die dampen staan. Gek als het klinken moge, lijkt verbranding me een betere 'oplossing'.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Polystyreen recycleren

Dat is helemaal waar. Niet voor niets probeert men alle processen, waar mogelijk, oplosmiddelvrij te krijgen.

Gecontroleerd verbranden levert veel minder vervuiling, en een hoop warmte op de koop toe.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer