Springen naar inhoud

Invloed van een turbo op het rendement van een dieselmotor

• Log in om te kunnen reageren

Davidd

Davidd

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2009 - 15:07

Stel: We nemen een Dieselmotor en monteren er een turbo op. We passen de brandstofpomp niet aan, we gaan dus geen extra brandstof injecteren, ook al zou deze nu kunnen verbranden. Iemand heeft me verteld dat het rendement toch gaat toenemen. De Diesel met turbo gaat meer vermogen leveren, ook zonder extra brandstof in te spuiten.

Kan iemand dit verklaren?

Even de achtergrond schetsen: Voor sommige toepassingen wordt de fuelrack van de brandstofpomp en de max toerentalaanslag van de governer van een Diesel verzegeld, dit om zijn vermogen te beperken. Er zijn gevallen bekend waar men door een turbo of intercooler te monteren, het vermogen probeert te verhogen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2009 - 09:07

De exhaust gas temperature (EGT) zal met een gelijke air to fuel ratio (AFR) niet veranderen met de compressieverhouding.
Een compressor zal een grotere cilindervulling tot gevolg hebben en met een onveranderde brandstoftoevoer zal de AFR
dus omlaag gaan. Als je uit gaat van een motor die op zijn ideale EGT liep, zal een lagere AFR (armer mengsel) leiden tot een lagere EGT.
Bij mijn weten is dat is een teken van een afnemend rendement voor een benzinemotor. Ik zit driftig naar bronnen te zoeken voor diesels maar dat blijkt lastig.. Ik zal nog even doorzoeken.
Er is hier veel over te lezen op het internet, waaronder ook veel onzin overigens. Een veel voorkomende foute aanname is bijvoorbeeld dat een lagere AFR altijd leidt tot een hogere EGT.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2009 - 19:13

Op het eerste zicht zou ik zeggen dat door een drukverhoging van instromende lucht het mengsel nog beter gaat verdeeld worden, en dus voor minder "verlies" (door niet-aan-de-reactie-deelnemende druppels diesel) gaat zorgen.
Automatisch zal hierdoor dus de efficientie van de motor verhoogd worden.
Ook zal de volumetrische efficientie verhogen, door een hogere vullingsgraad van de cilinder. Maar dit brengt op zich geen verhoging van het rendement van de motor mee.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures