Het ontwerpen van een schaakspel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 80

Het ontwerpen van een schaakspel

Het ontwerpen van een schaakspel.

Hoe gaat dit eruit zien?

Reglement?

Schaakstukken?

Ik zat te denken maar.....in het geval van een nieuw te ontwerpen schaakspel, stel ik voor om een bol te gebruiken(eventuele optie voor meerdere bollen in geval van simultaan schaken)

Goed je moet ergens beginnen nietwaar, dus bv:

-In het geval van meerdere bollen, hebben deze bollen exact dezelfde kenmerken, of verschilt dit ook nog?

-Is er een arbiter bij dit spel aanwezig, en/of eventueel onderverdeeld met meerdere arbiters?

-Wat voor soort schaak wordt er gespeeld of zijn het combinaties van soorten?

-Ik neem aan dat er gestart wordt op t=0, maar hoe lang gaat/mag de partij duren?

-Wie mag de eerste zet doen en hoe wordt dit bepaald?

-enz.

-enz.

Zo maar even een kleine, eerste, voorzichtige opzet.
Geloof Niets en zet bij Alles een vraagteken.



Ik hoef jou niet te overtuigen, Ik ben overtuigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Het ontwerpen van een schaakspel

Het 3d-schaakspel van Star Trek kon mij wel boeien. Het is meer een uitbreiding op het huidige schaakspel.

Wil je inderdaad van scratch af beginnen, dan komt er heel wat bij kijken om het een goed alternatief te maken. Je moet ergens beginnen, ik stel voor dat je eerst bij het bord of de bol begint en hoe daar de stukken op komen te staan.

Je kunt ook driehoeken gebruiken of vijfhoeken of een combinatie van figuren. De mogelijkheden worden dan in bepaalde opzichten beperkt of uitgebreid.

Stel bijvoorbeeld in het geval van een driehoekfiguur in het midden van het bord, dan zou een 'toren' vanuit 1 richting aankomen en vanuit het driehoeksvak twee kanten op kunnen en dus een stuk gevaarlijker worden. Het is dan namelijk wat lastiger te zien dan bij een rechte lijn. Daarnaast kun je stukken zo op het bord plaatsen dat ze via de figuren op het 'middenveld' een mooie aanval kunnen plaatsen.

Een voorbeeld van een bordindeling:

/ \ / \ / \ / \ / \ / \ - 10

\ / \ / \ / \ / \ / \ / - 9

|__|__|__|__|__| - 8

|__|__|__|__|__| - 7

/ \ / \ / \ / \ / \ / \ - 6

\ / \ / \ / \ / \ / \ / - 5

|__|__|__|__|__| - 4

|__|__|__|__|__| - 3

/ \ / \ / \ / \ / \ / \ - 2

\ / \ / \ / \ / \ / \ / - 1

a b c d e f g h i j k



In het midden heb je dan driehoeken en gekantelde vierkanten.

Je kunt alleen een naar een vakje stappen dmv het kruisen van een lijn. Dus van boven naar beneden kun je wel vanuit een \/-driehoek naar links en naar rechts, maar niet naar de /\-driehoek eronder.

Een toren gedraagt zich op het middenveld als volgt:

Op de vierkanten gaat hij gewoon rechtdoor. Komt ie in een driehoek in een punt uit, dan gaat hij over die grens waarover hij haaks kan (dat zijn er 2) en dan in de richting die het meeste overeenkomt met de startrichting. Als ze beiden in evenveel in de richting van de startrichting zijn, dan mag je zelf kiezen.

Mogelijke paden vanaf punt B3 naar boven:

- B3, D3, F3, H3, J3

- B4, B5, A5, A6, B6, B7, B8

- B4, B5, C5, C6, B6, B7, B8

Ah, wordt wel een beetje complex allemaal, misschien heb jij een beter idee met die bol van je. Ik ben benieuwd!

Reageer