Leren omgaan met mensen

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Leren omgaan met mensen

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/articl...gaan_met_mensen


De menselijke robot komt eraan. Althans, als we de berichten in de media mogen geloven. De medische robot brengt recepten rond, vertelt grappen aan patiënten, tilt zware zieken uit hun bed, leert slachtoffers van een beroerte weer te lopen en opereert harten, galblazen en keeltumoren.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Leren omgaan met mensen

"Althans, als we de berichten in de media mogen geloven. De medische robot brengt recepten rond, vertelt grappen aan patiënten, tilt zware zieken uit hun bed, leert slachtoffers van een beroerte weer te lopen en opereert harten, galblazen en keeltumoren."


"Zieke kinderen en eenzame ouderen benadert hij met veel empathie: vermomd als aaibaar zeehondje of tafelgenoot. Ook buiten de zorg laat de robot zich gelden als bewaker, stofzuiger, pakketjesbezorger of grasmaaier. "


Ik weet niet waarom mensen denken dat er in de toekomst behoefte is aan sociale robots? Misschien leuk voor xenofoben, maar om menselijk contact uitwisselbaar te maken met onbewuste automaten is echt geen stap vooruit voor een samenleving. Persoonlijk vind ik dat scenario enger dan alle doomsday scenarios bij elkaar, van Cern-zwarte gaten tot man made virussen. Ze zijn geschikt voor simpele klussen, en niet als 'poor man's vriends'.


Als ik in het ziekenhuis zou liggen te lijden en er komt een automaat met een getekende glimlach op zijn chassis binnen om te vertellen waarom de paus een cafe binnen ging, gaat ie door het raam naar buiten.

Berichten: 2.504

Re: Leren omgaan met mensen

scorchingthevortex schreef:"Althans, als we de berichten in de media mogen geloven. De medische robot brengt recepten rond, vertelt grappen aan patiënten, tilt zware zieken uit hun bed, leert slachtoffers van een beroerte weer te lopen en opereert harten, galblazen en keeltumoren."


"Zieke kinderen en eenzame ouderen benadert hij met veel empathie: vermomd als aaibaar zeehondje of tafelgenoot. Ook buiten de zorg laat de robot zich gelden als bewaker, stofzuiger, pakketjesbezorger of grasmaaier. "


Ik weet niet waarom mensen denken dat er in de toekomst behoefte is aan sociale robots? Misschien leuk voor xenofoben, maar om menselijk contact uitwisselbaar te maken met onbewuste automaten is echt geen stap vooruit voor een samenleving. Persoonlijk vind ik dat scenario enger dan alle doomsday scenarios bij elkaar, van Cern-zwarte gaten tot man made virussen. Ze zijn geschikt voor simpele klussen, en niet als 'poor man's vriends'.


Als ik in het ziekenhuis zou liggen te lijden en er komt een automaat met een getekende glimlach op zijn chassis binnen om te vertellen waarom de paus een cafe binnen ging, gaat ie door het raam naar buiten.

Je zou op Youtube een moeten zoeken naar de Anime "Chobits"


Afgezien van het overdreven schattigheid gehalte en de humor omtrent de sociale onvaardigheden van de vrouwelijke hoofdrol, verwijs ik naar het thema van robots die mensen vervangen, zonder dat mensen het zelf beseffen.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer