[natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 217

[natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Hoi,

volgende 2 vragen kon ik niet 100% zeker beantwoorden.

1) In een lift trilt de aan een veeropgehangen massa met een periode T. Als de lift naar omhoog versnelt zal de trilling..? a) tot stilstand komen

b) gelijk blijven

c) versnellen

d) vertragen

2) In een lift slingert de aan een touw opgehangen massa met een periode T. Als de lift naar omhoog versnelt zal de slingerbeweging.. ? a) tot stilstand komen

b) gelijk blijven

c) versnellen

d) vertragen

Hier weet ik het niet echt;

volgens hetgeen ik gezien heb bij trillingen gaat een veer/slinger- systeem steeds met een bepaalde eigenfrequentie gaan trillen, deze frequentie is enkel afhankelijk van de eigenschappen van de slinger / veer.

Bijvoorbeeld; het maakt niet uit of je een schommel 1m of 10 cm uit zijn evenwichtspunt gaat brengen, de frequentie waarmee hij slingert blijft behouden.

Nu versnelt de lift enkel, we veranderen niets aan de veer of slinger.

Ik zou dus bij beiden B antwoorden.

Maar nu begin ik te twijfelen door het traagheidsbeginsel van Newton;

gaat de veer tijdens het versnellen ophouden met trillen en ' blijven hangen ' in zijn negatieve uitwijking ?

Dit zou dan betekenen dat de trilling ophoudt ?

Iemand een idee ?

Hartelijk bedankt !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

ken je de formules om de trillingstijd van slinger resp. massaveersysteem te berekenen?

zo ja, komt daar een "g" in voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Jan van de Velde schreef:ken je de formules om de trillingstijd van slinger resp. massaveersysteem te berekenen?

zo ja, komt daar een "g" in voor?
veer: T = (1/2 :P ) . :P (m/K)

slinger: T = (1/2 ;) ) . ;) (l/g)

Wat heeft die ' g ' voor belang ? Deze blijft toch constant ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Wat heeft die ' g ' voor belang ? Deze blijft toch constant ?
Die "g" is namelijk de valversnelling die je massablokje ondervindt. Op de maan zal je slinger dan ook een heel andere trillingstijd hebben dan op aarde. Maar ook in een versnellende lift. Versnelt de lift bijvoorbeeld met 3 m/s² omhoog, dan zul je voor "g" 9,81 + 3 = 12,81 m/s² moeten invullen.

PS:
\( T= 2\pi \sqrt{\frac{l}{g}} \)
, niet
\( T= \frac{1}{2}\pi \sqrt{\frac{l}{g}} \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Jan van de Velde schreef:Die "g" is namelijk de valversnelling die je massablokje ondervindt. Op de maan zal je slinger dan ook een heel andere trillingstijd hebben dan op aarde. Maar ook in een versnellende lift. Versnelt de lift bijvoorbeeld met 3 m/s² omhoog, dan zul je voor "g" 9,81 + 3 = 12,81 m/s² moeten invullen.

PS:
\( T= 2\pi \sqrt{\frac{l}{g}} \)
, niet
\( T= \frac{1}{2}\pi \sqrt{\frac{l}{g}} \)
K, dit snap ik, maar moet je voor de g dan niet (9,81 - 3) invullen ( vermits de 3 m/s² naar boven gericht is, en de g naar beneden ? )

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

K, dit snap ik, maar moet je voor de g dan niet (9,81 - 3) invullen ( vermits de 3 m/s² naar boven gericht is, en de g naar beneden ? )
Ik geloof het niet, de zwaartekracht is namelijk gelijk aan de normaalkracht, anders zou het gewicht beginnen zweven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Wat de slinger opzij beweegt is een resultante met daarin ook de spankracht in het touw:
slinger.png
slinger.png (6.37 KiB) 1193 keer bekeken
Zie je wat er gebeurt als je de zwaartekracht kunstmatig vergroot door de lift omhoog te laten versnellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

De resulterende kracht wordt naar links wordt kleiner ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Je sleurt je massablokje éxtra omhoog tegen de zwaartekracht in. Spankracht móet dus groter worden..........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Je sleurt je massablokje éxtra omhoog tegen de zwaartekracht in. Spankracht móet dus groter worden..........
K, de slinger gaat rapper heen en weer bewegen ?

Wat ik nog altijd niet goed snap is waarom de ' g ' in de formule gaat stijgen:
\( T= 2\pi \sqrt{\frac{l}{g}} \)
Ook ' de zwaartekracht ' kunstmatig verhogen is me niet helemaal duidelijk ;) .

Fz = m.g : maar die valversnelling verander je toch niet door iets sneller/ trager te laten bewegen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Die valversnelling op zich niet natuurlijk, maar de gevoelde "zwaartekracht" wel.

Waarom voel je jezelf in vrije val gewichtloos ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Jan van de Velde schreef:Die valversnelling op zich niet natuurlijk, maar de gevoelde "zwaartekracht" wel.

Waarom voel je jezelf in vrije val gewichtloos ??
Je valt met een versnelling die gelijk is aan de valversnelling, de normaalkracht en het gewicht is dus gelijk aan 0 ?

De slinger versnellen naar boven betekent dan dat de slinger een sterkere kracht naar beneden voelt ? ( maar de grote van de zwaartekracht blijft hetzelfde, de grootte van het gewicht niet ? )

( ik dacht aan een massa in het midden op een plank zetten, en dan die plank versnellend omhoog duwen aan de uiteinden, gevolg: de plank buigt door. Is dit hetzelfde ? )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

De slinger versnellen naar boven betekent dan dat de slinger een sterkere kracht naar beneden voelt ? ( maar de grootte van de zwaartekracht blijft hetzelfde, de grootte van het gewicht niet ? )
Precies. En de g in de formule is eigenlijk alleen maar een omgebouwde weergave van dat gewicht, omdat bij het vereenvoudigen van de formule vanuit zijn basisvorm onderweg de massa eruitvalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

ceetn schreef:Wat ik nog altijd niet goed snap is waarom de ' g ' in de formule gaat stijgen:

Ook ' de zwaartekracht ' kunstmatig verhogen is me niet helemaal duidelijk ;) .
Als je in een lift stapt om een paar verdiepen te stijgen, merk je bij het vertrekken toch dat je een beetje door je benen zakt? Omdat je lichaam gewend is aan g (9.81) zak je een beetje door als er een extra versnelling optreedt (dus deze versnelling moet je bij die 9.81 optellen). Als je in een lift naar beneden beweegt merk je bij het vertrek toch ook dat je je een beetje lichter voelt? In dat geval moet je de versnelling aftrekken van 9.81

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] veer en slinger in een omhooggaande lift.

Als je in een lift stapt om een paar verdiepen te stijgen, merk je bij het vertrekken toch dat je een beetje door je benen zakt? Omdat je lichaam gewend is aan g (9.81) zak je een beetje door als er een extra versnelling optreedt (dus deze versnelling moet je bij die 9.81 optellen). Als je in een lift naar beneden beweegt merk je bij het vertrek toch ook dat je je een beetje lichter voelt? In dat geval moet je de versnelling aftrekken van 9.81


Ja idd, maar ik snap niet goed hoe je dit vectorieel verklaart. Stel we nemen ons assenstelsel met de y -as positief naar omhoog.

De valversnelling g blijft altijg negatief, bij versnellen omhoog is de a echter omhoog gericht; toch tellen we deze op bij de g ?

Reageer