Vliegen buiten de melkweg

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

Vliegen buiten de melkweg

Ik heb gewoon één voor de meeste van jullie vast heel simpele vraag:

Waarom kunnen we niet buiten de melkweg komen?

Redden we dat niet met de brandstof van een shuttle ofzo?

Of heeft niemand het simpelweg nog nooit geprobeerd omdat we voorlopig druk genoeg zijn met het onderzoeken van de melkweg zelf?

Sorry als het een domme vraag is maar vragen is het enige om van je domheid of te komen.

Berichten: 8.614

Re: Vliegen buiten de melkweg

Domme vraag? Waar?

Mogelijk begrijp ik je vraag niet, maar waarom zou - theoretisch gezien - dat onmogelijk zijn? En spreek je enkel over mensen of over voorwerpen in het algemeen? Want in dat laatste geval:

http://www.universetoday.com/2006/01/26/tw...-the-milky-way/
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 25

Re: Vliegen buiten de melkweg

Ik heb nog nooit gehoord over mensen die zijn geslaagd om buiten de melkweg te komen. Ik was benieuwd waarom niet. Want heb ik het bij het verkeerde eind als ik zeg dat er nog nooit mensen buiten de melkweg zijn geweest?

Dat filmpje ga ik nu even bekijken, ik ben benieuwd

Ik zie het. Maar zou het ook theoretisch mogelijk zijn om mensen/aardse voorwerpen buiten de melkweg te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vliegen buiten de melkweg

Ik zie het. Maar zou het ook theoretisch mogelijk zijn om mensen/aardse voorwerpen buiten de melkweg te krijgen?
Voorwerpen wel, als we die de ruimte in lanceren en eenmaal vaart hebben, blijven ze verder doorvliegen (je hoeft geen gas te blijven geven in de ruimte). Dus dan verlaten ze vroeg of laat (nou ja, zeg maar laat) de melkweg.

Mensen daarentegen gaat lastiger worden. Hier een dwarsdoorsnede van de melkweg:

Afbeelding

De melkweg is zo'n 3000 lichtjaar dik. Ik weet niet of we precies rond de middellijn hangen, maar de kortste weg naar buiten zou in ieder recht omhoog of omlaag zijn, en dat is zo'n 1500 lichtjaar. Aangezien we niet zo snel als het licht kunnen vliegen, gaat het dus langer duren dan 1500 jaar om er uberhaupt te komen. De meeste astronauten worden niet zo oud ;)

Ik weet niet of het theoretisch helemaal uitgesloten is dat het ons toch ooit lukt. Wellicht kunnen we in de toekomst wel mensen invriezen, en zodra een raket dan op 99% lichtsnelheid vliegt en de piloot stapt in de vriezer, dat de raket dan verder doorvliegt en de piloot een paar duizend jaar later weer levend en wel wordt ontdooid. Of iets met wormgaten enzo, zodat we minder afstand hoeven af te leggen om er te komen.

Of misschien kunnen we in de toekomst mensen door een atoomscanner halen. En dan niet de mensen zelf, maar alleen de gegevens van alle atomen in hun lichaam (een soort blauwdruk of bouwplaat van jezelf) op een grote USB stick, samen met een atoom-reconstructor in een raket stoppen. En dat apparaat sturen we dan de ruimte in, geprogrammeerd om na een paar duizend jaar de atomen volgens het bouwplan weer in elkaar te zetten, en dan ben 'je' daar weer, buiten de melkweg.

Maar al met al zou ik er niet op gokken dat het erg snel gaat lukken :P
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 597

Re: Vliegen buiten de melkweg

Rogier,

denk je nu echt dat men tegen die tijd nog met USB sticks zal werken?

;)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vliegen buiten de melkweg

We zijn nog alleen maar bij de maan geweest. Het meest nabije object. We zijn als mensen voorlopig nog lang niet uit het planetenstelsel. Koude bedoening! Reizen duren naar Pluto jaren! Buiten de Melkweg is misschien een miljard maal verder. Met de huidige techniek zou de reis dan een miljard jaar duren.

Berichten: 25

Re: Vliegen buiten de melkweg

Een miljard jaar verder lijkt me sterk. Aangezien het rond de 1500 lichtjaar ligt.

Of klopt dit niet. Want wat word er eigenlijk precies bedoelt met een lichtjaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vliegen buiten de melkweg

Jeff schreef:Een miljard jaar verder lijkt me sterk. Aangezien het rond de 1500 lichtjaar ligt.

Of klopt dit niet. Want wat word er eigenlijk precies bedoelt met een lichtjaar?
Lichtjaar = de afstand die het licht in een jaar aflegt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 62

Re: Vliegen buiten de melkweg

Als je met de snelheid van het licht gaat duurt het 1500 jaar. Aangezien de mens nog lang niet de snelheid

van het licht kan halen, duurt het dus VEEL langer dan 1500 jaar.

Berichten: 25

Re: Vliegen buiten de melkweg

O, sorry. Dat is wel logisch ja.

Zou het mogelijk zijn zoals rogier zei dat we zwarte gaten gebruiken om versneld te reizen? In dat geval zou je zelf een zwart moeten creeren. Hoe ontstaat een zwart gat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vliegen buiten de melkweg

Rogier had het niet over een zwart gat (een ster die is ingestort tot een enkel punt, een zogenaamde singulariteit), maar over een wormgat. Een wormgat is een soort tunnel in de vierdimensionale ruimtetijd die 2 ver van elkaar afgelegen gebieden van het heelal met elkaar verbindt. Deze wormgaten zijn een bepaald soort oplossing voor de vergelijkingen uit de algemene relativiteitstheorie, en deze oplossing werd in 1935 door Einstein en zijn toenmalige assistent Nathan Rosen beschreven, vandaar dat men indertijd van een Einstein-Rosenbrug sprak. De Amerikaanse natuurkundige John Archibald Wheeler, die bekend is door zijn introductie van de term zwart gat verving de term Einstein-Rosenbrug door de term wormgat.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 25

Re: Vliegen buiten de melkweg

Hoe werkt een wormgat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Vliegen buiten de melkweg

Hoe werkt een wormgat dan?
Afbeelding

Probeer eerst Wikipedia eens.

Berichten: 25

Re: Vliegen buiten de melkweg

Ik heb het gelezen. En het plaatje bekeken. Toch snap ik iets niet. WAT maakt nou dat het MOGELIJK is een tijdreis te maken in een wormgat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vliegen buiten de melkweg

Ik heb het gelezen. En het plaatje bekeken. Toch snap ik iets niet. WAT maakt nou dat het MOGELIJK is een tijdreis te maken in een wormgat?
Tijdreizen via een wormgat is alleen maar mogelijk als je een gebied in de ruimtetijd hebt dat negatief gekromd is. Een dedgelijk soort kromming zie je gewoonlijk bij een open oppervlak zoals het oppervlak van een zadel. Om een negatief gekromd gebied in de ruimtetijd te krijgen is er materie met een negatieve energiedichtheid nodig. Gewone materie heeft altijd een positieve energiedichtheid, zodat de ruimtetijd positief gekromd is. Een dergelijk soort kromming zie je gewoonlijk bij een gesloten oppervlak zoals het oppervlak van een bol.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gesloten