Springen naar inhoud

[fysica] schijnkrachten

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2009 - 18:56

Ik weet dat de middelpuntvliedende kracht eigenlijk een schijnkracht is, omdat - ook al ervaren we in een auto in een bocht het omgekeerde - de versnelling naar het middelpunt gericht is.

Stel nu dat een vraagstuk de opgave heeft om alle krachten te berekenen die op een systeem actief zijn in een zwiercarrousel, moeten we de centripetale kracht ook berekenen?

Of is het voldoende om de kracht te berekenen die de kabel uitoefent en de zwaartekracht te berekenen?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 587 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2009 - 19:03

In zo'n zwiercarrousel is de resulterende kracht de middelpuntzoekende kracht (op een 'karretje' tenminste). Het lijkt mij dus wel belangrijk om die ook te berekenen.
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2009 - 19:13

Bedankt!

Is dat hetzelfde als de x-component te berekenen van de kracht die de kabel uitoefent?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 587 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2009 - 19:24

Ja, volgens mij wel. Als je een krachtenplaatje tekent kan je dat goed zien.
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures