[fysica] oefening atoomfysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[fysica] oefening atoomfysica

Hallo,

Ik ben bezig met het blokken van de cursus fysica. In de les hebben we het heel kort gehad over Creatie en Annihilatie. Hierover staat niets vermeld in de cursus; ik moet het dus doen met de notities ;)

Nu hebben we hierover een korte oefening gekregen. Een reactie; en wij moeten de vrijgekomen energie berekenen. Zie BIJLAGE.

Ik weet de massa van een proton en ik weet de massa van een neutron; maar ik weet de massa niet van een helium atoom. Is deze op een of andere manier te berekenen of moet deze gegeven zijn?

Om de energie te berekenen moet je toch gewoon het verschil in massa vermenigvuldigen met de c² hé?

Het is 5,5 jaar geleden dat ik nog chemie gehad heb, vandaar misschien,...

groeten

Tom
Bijlagen
fysica_Tom_VH.jpg
fysica_Tom_VH.jpg (1.94 KiB) 281 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] oefening atoomfysica

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] oefening atoomfysica

Ik weet de massa van een proton en ik weet de massa van een neutron; maar ik weet de massa niet van een helium atoom. Is deze op een of andere manier te berekenen of moet deze gegeven zijn?
Eenvoudige mensen zoals jij en ik zoeken die op in een tabellenboek. Hou daarbij overigens ook rekening met eventuele elektronen.
Om de energie te berekenen moet je toch gewoon het verschil in massa vermenigvuldigen met de c² hé?
ja
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [fysica] oefening atoomfysica

oké, heb nu nog wat zitten zoeken en gevonden dat [2,4]He 2 proten en 2 neutronen heeft. Kun je hieruit dan de massa halen als je de massa van een proton en de massa van deen neutron weet?

In mijn notities staat er dat de massa van [2,4]He = 4,0026u-2me (me = massa van een elektron). En heb gevonden dat 4,0026 de reatieve atoommassa is van helium. Maar waarom die verminderen met 2 keer de elektronenmassa?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] oefening atoomfysica

oké, heb nu nog wat zitten zoeken en gevonden dat [2,4]He 2 protonen en 2 neutronen heeft. Kun je hieruit dan de massa halen als je de massa van een proton en de massa van deen neutron weet?
Nee, dat zou nou juist de situatie in een ideale wereld zijn, je neemt vier bouwsteentjes, plakt die aan elkaar, en de massa van je bouwwerkje is gelijk aan de optelsom van de massa van je steentjes. Dat is dus juist NIET het geval, die heliumkern heeft een geringere massa dan de optelsom van de massa's van 2 protonen + 2 neutronen. Dat massadefect kun je omrekenen naar energie.
In mijn notities staat er dat de massa van [2,4]He = 4,0026u-2me (me = massa van een elektron). En heb gevonden dat 4,0026 de reatieve atoommassa is van helium. Maar waarom die verminderen met 2 keer de elektronenmassa?
Je tabellenboek geeft de massa van een heliumATOOM, dwz inclusief twee elektronen. Maar je fusiereactie levert slechts een heliumKERN, EXclusief die elektronen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [fysica] oefening atoomfysica

Bedankt voor de reacties. Maar helemaal duidelijk is het ook niet. Heb de cursus chemie van het secundair nog eens bovengehaald; maar helaas vind ik daar ook niets in. Heb ook al een aantal studenten gebeld, maar niemand weet het.

2[1,1]p+2[0,1]n => [4,2]He

Waarbij de massa van [1,1]p=1,0078u-me. 1,0078 is de relative massa van een waterstofatoom. Wat heeft die waterstofatoom hier nu te maken met die kernfusie?

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] oefening atoomfysica

Een waterstofatoom is niks anders dan een proton met een elektron. Als je dus de massa van een proton wil weten, neem je de massa van een waterstofatoom en trekt daar de massa van een elektron af.

Ergens zit je hiermee geblokkeerd, met het verschil tussen atomen en kernen, maar ik zie niet waar.
2[1,1]p+2[0,1]n => [4,2]He
het is dan trouwens 2[1,1]p+2[1,0]n => [4,2]He
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [fysica] oefening atoomfysica

Ah ja, zo. Nu ist duidelijk. Er is gewoon te weinig achtergrondinformatie gegeven. We worden misschien verondersteld van die binding te kennen, maar in mijn paar uurtjes chemie die in in het secundair (ook al 5 jaar geleden) heb ik dit niet gezien. Ik weet blijkbaar gewoon niet wat kernfusie is en wat die vergelijking eigenlijk betekent. Blijkbaar was dit een vraag op het examen vorig jaar, dus wel belangrijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] oefening atoomfysica

is nu het hele probleem opgelost, of slechts een deeltje ervan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [fysica] oefening atoomfysica

jep. Het deel wat ik niet wist is opgelost. De vrijgekomen energie is nu gemakkelijk te berekenen. Bedankt!

Reageer