[chemie] vraagje over proef met dampdruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 181

[chemie] vraagje over proef met dampdruk

We hebben in de klas een proef gedaan, maar ik ben de naam vergeten. We moeten die naam natuurlijk wel kenne voor ons examen, weet iemand mss hoe die proef noemt???

het ging zo: je nam een kolf, vulde gedeeltelijk met water en stopte er een kurk op. Dan hield je die boven een bunsen-brander en bogon het water te koken. Daardoor zakte de druk en dus ook de kooktemp. van het water. Dan liet je het water afkoelen tot het stopte met koken. Daarna hield je de kolf onder de kraan met warm water (kamertemp.) en begon het water terug te koken, doordat de druk zo laag was. Maar hoe noemde deze proef nu???

kan iemand zo snel mogelijk antwoorden ?? ;)

in ieder geval, bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] vraagje over proef met dampdruk

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] vraagje over proef met dampdruk

het ging zo: je nam een kolf, vulde gedeeltelijk met water en stopte er een kurk op. Dan hield je die boven een bunsen-brander en begon het water te koken. Daardoor zakte steeg de druk en dus ook de kooktemp. van het water. Dan liet je het water afkoelen tot het stopte met koken. Daarna hield je de kolf onder de kraan met warm water (kamertemp.) en begon het water terug te koken, doordat de druk zo laag was werd door het afkoelen en condenseren van de waterdamp.
beter als boven
Maar hoe noemde deze proef nu???
Geen idee. Heeft dat een afzonderlijke naam? Vernoemd naar een of andere natuurkundige die dat als eerste uitvoerde? Of meer een technische naam als "dampdrukproef" of zo?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 181

Re: [chemie] vraagje over proef met dampdruk

ja, dat is nu net het probleem, ik weet niet meer wat de naam is, ik weet ook niet wat voor soort naam het is :s

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [chemie] vraagje over proef met dampdruk

Ging het misschien om het beginsel van Watt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer