[natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

He ik moet voor natuurkunde een PO maken over een zonnecel en nou vroeg ik mij af welke invloed verschillende soorten licht hebben op het rendement. Ofwel bij welke golflengte is het rendement zo hoog mogelijk.. Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

Ofwel bij welke golflengte is het rendement zo hoog mogelijk..
Hangt van je cel af, welke halfgeleiders gebruikt worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

Hangt van je cel af, welke halfgeleiders gebruikt worden.


silicium

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

Daarmee omvat je 90% van de gebruikte halfgeleiders, want je noemt nu de basisstof. Hoe een halfgeleider werkt is afhankelijk van de verontreinigingen die dan ingebouwd worden, de "dopes".

En ik denk niet dat je makkelijk een overzicht vind van alle mogelijke combinaties die in zonnecellen worden gebruikt plus hun optimale golflengte. Als het überhaupt te vinden is.

Laat ik het zó zeggen: als het niet staat vermeld in de specificaties van jouw zonnecel, dan denk ik dat het zinloos is verder te zoeken (behalve mogelijk bij de fabrikant).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

OKe maar hoe zit het dan met rood, blauw en wit licht. Waarom is het bij de een beter en de ander slechter?

Want dit kan je toch gebruiken om het rendement te berekenen:

Code: Selecteer alles

lichtkleur	1 lux komt overeen met

wit		   0,00608 W/m2

rood		  0,0301 W/m2

blauw		 0,00362 W/m2

paars		 0,372 W/m2
Want het is toch het beste bij wit licht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

Aan je eigen cijfers zie je dat er grote verschillen zijn, en dat wit licht (dwz het regenboogmengsel) niet het hoogste rendement oplevert. Bouw een andere cel en de cijfers liggen weer anders.

Verder is die lux voor dit soort metingen een nogal dubieuze eenheid, omdat die weer zijn eigen relatie heeft met golflengtes als het erop aankomt om lux om te rekenen naar ingestraald vermogen in W/m². Die lux is namelijk gebaseerd op het menselijk oog.

PS: staat er in je rendement voor blauw licht niet een nulletje teveel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: [natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

En een nulletje te weinig bij paars, ik kan me niet inbeelden dat het energieverschil zoveel verschilt bij zon klein verschil van golflengte....

Maar waar het om draait: tuurlijk, hoe hoger de golflengte van je licht, hoe meer energie het heeft

Maar zonnepanelen adsorberen een bepaald spectrum, te weinig energie zijn ze niks mee, en teveel energie zijn ze ook niks mee, dus die cijfers zeggen absoluut niks

Ik heb laatst een papertje erover gemaakt, en ik ben deze info welke golflengte het beste is tegengekomen, maar ik kan het niet meer terugvinden.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] zonnecel, de invloed van golflengtes

ik heb nu bij theorie het volgende staan:

om het rendement te berekenen heb je ook de input nodig. Om deze te verkrijgen moeten we kijken naar het aantal lux dat op de zonnecel valt. In de volgende tabel(zie vorige post) staan de omrekeningsfactoren voor een meting van de stralingsintensiteit in lux naar W/m2 voor wit licht en het door de drie kleurfilters doorgelaten licht. Met deze omgerekende stralingsintensiteit is het op de zonnecel invallende stralingsvermogen te bepalen. En hiermee kan je vervolgens het rendement berekenen door de volgende formule.

Puit/Pin X 100%

Het licht van een lamp heeft echter een ander spectrum dan het licht van de Zon. Daardoor zal het rendement van de zonnecel in zonlicht anders zijn dan dat van een lamp. Daarmee moet rekening worden gehouden bij het bepalen van de energie-opbrengst van een zonnecel in de praktijk.

klopt dit dan wel om het rendement te berekenen?

Reageer