[natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 149

[natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

hallo,

Ik krijg de volgende vraag:

Een blokje van 200 gram ligt op een horizontale plank. De maximale schuifweerstand is dan 0,8N. Ga na of het blokje blijft liggen als de plank onder een hoek van 23 graden wordt gezet.

berekeningen:

F z= 0,2 x 9,81 =1,962N

F n= cos 23 x 1,962 =1,8N

F ll= sin 23 x 1,962 = 0,8N

F nis recht evenredig met de maximale schuifweerstand. maximale schuifweerstand is dus 1,8N => hier klopt het al niet, want als de helling steiler wordt F nkleiner dus ook de maximale schuifweerstand. toch?

volgens mijn berekeningen zal het blokje niet schuiven omdat F llkleiner is dan de maximale schuifweerstand.

volgens het antwoordenboekje zal het waarschijnlijk kunnen schuiven.

Kortom, ik ben helemaal in de war door al die cijfers, krachten en weerstanden, hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

alvast bedankt,

Henk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

hier hoort een schetsje bij. Eigenlijk 2: de horizontale situatie, en de situatie onder een hoek. Heb je die?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

Een blokje van 200 gram ligt op een horizontale plank. De maximale schuifweerstand is dan 0,8N.
Bij een schuifweerstand denk ik aan dit, maar ik neem aan dat het hier om gaat ;)

Dus de wrijvingscoëfficiënt wordt gegeven door
\(\mu=\frac{F_w}{F_N}=\frac{0.8}{1,962}\)
Hiermee kun je de wrijvingskracht bepalen in het geval van het hellend vlak, en ten slotte kijk je of dit groter is dan de parallele component van de zwaartekracht.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: [natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

hier de tekeningen:
naamloos.JPG
naamloos.JPG (18.42 KiB) 246 keer bekeken
naamloos1.JPG
naamloos1.JPG (10.12 KiB) 230 keer bekeken


F ll is dus kleiner als F w dus het zal niet schuiven, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

Ik vraag me af hoe je aan die uitdrukking voor F_w komt. Je gebruikt de wrijvingscoëfficiënt helemaal nergens? ;)

Je parallele component is correct. De 'nieuwe' wrijvingskracht is gelijk aan mu*(normale component):
\(F_w=\mu F_{\bot}=\mu\cdot F_z\cos\alpha=\frac{0.8}{F_z}F_z\cos\alpha=0.8\cos\alpha\approx 0.736\)
Aangezien 0.736<0.77 blijft gaat het blokje schuiven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

Ik had gehoopt dat vooral het horizontale plaatje een belletje zou laten rinkelen. Maar het lijkt inderdaad net alsof Plop niet weet dat wrijvingskracht een relatie heeft met normaalkracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] rekenen met krachten als vectoren

Inderdaad, terwijl dit anders deed vermoeden:
F nis recht evenredig met de maximale schuifweerstand.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer