Springen naar inhoud

Algoritme - Logaritme

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 18 juni 2005 - 17:16

Is het toevallig dat je van Algoritme Logaritme kunt maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2005 - 17:26

Ja, jij bedoelt neem ik aan dat het toeval of niet is dat je met dezelfde letters waarmee je 'logaritme' kunt maken ook 'algoritme' kunt maken? Net zoals met 'A.Hitler' ook 'The liar' kunt maken. :shock:

Maar het is toeval omdat 'algoritme' in de loop der tijd zelf geintroduceerd is, afkomstig van de naam van een Arabische wiskundige.
Waar het woord 'logaritme' vandaan komt weet ik niet zo snel.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2005 - 11:37

Het woord algoritme is een verbastering van de naam van de vroeg-negende-eeuwse Perzische wiskundige Al-Khwarizmi (kh spreek je uit als een zachte g), de uitvinder van de algebra (en dat woord is weer een verbastering van een deel van de Arabische titel van zijn boek: Hisab al-jabr w'al-muqabala).

Logaritmes zijn uitgevonden in de zestiende eeuw. John Napier (de uitvinder van het natuurlijk logaritme) bedacht er de naam voor: het woord logaritme is een samentrekking van de Griekse woorden logos (verhouding) en arithmos (getal). Letterlijk betekent logaritme dus verhoudingsgetal.

De woorden hebben dus niets met elkaar te maken.

• Gast

Geplaatst op 19 juni 2005 - 19:17

Ja, jij bedoelt neem ik aan dat het toeval of niet is dat je met dezelfde letters  waarmee je 'logaritme' kunt maken ook 'algoritme' kunt maken? Net zoals met 'A.Hitler' ook 'The liar' kunt maken.   :shock:

Zo lust ik er nog wel een paar:
Osama Bin Laden - Old man in a base/An Islam bad one
Elvis Aaron Presley-Seen Alive? Sorry pal!
The Eurovision Song Contest -Grooviest tune is not chosen
"French military"->"I fancy Mr Hitler."
"The British National Party"->"Inhabitants pray to Hitler."

Maarre bedankt voor het antwoord hoor :wink:

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2005 - 11:14

Het woord algoritme is een verbastering van de naam van de vroeg-negende-eeuwse Perzische wiskundige Al-Khwarizmi (kh spreek je uit als een zachte g), de uitvinder van de algebra (en dat woord is weer een verbastering van een deel van de Arabische titel van zijn boek: Hisab al-jabr w'al-muqabala).

Logaritmes zijn uitgevonden in de zestiende eeuw.  John Napier (de uitvinder van het natuurlijk logaritme) bedacht er de naam voor: het woord logaritme is een samentrekking van de Griekse woorden logos (verhouding) en arithmos (getal). Letterlijk betekent logaritme dus verhoudingsgetal.

Dat is slechts één kijk op de zaak. Hier een andere:
...In Europa sprak men van Arabische cijfers en men noemde het systeem naar Algorezmi, de geleerde van omstreeks 800 uit Bagdad. Zijn naam werd eerst verlatijnst tot Algorismi, en daarna verbasterd tot het moderne woord algoritme. Dat woord is tegenwoordig in de moderne informatica heel populair, het betekent rekenmethode in het algemeen....
Bron

mo²

mo²

• >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2005 - 13:21

dat is niet waar denk ik,

al khwarizmi had een boek geschreven en die heette "Hisab al-jabr w’al-muqabala" , algebra is dus afgeleid van al jabr.

• Gast

Geplaatst op 06 juli 2005 - 11:46

Logaritmes zijn uitgevonden in de zestiende eeuw.  John Napier (de uitvinder van het natuurlijk logaritme) bedacht er de naam voor: het woord logaritme is een samentrekking van de Griekse woorden logos (verhouding) en arithmos (getal). Letterlijk betekent logaritme dus verhoudingsgetal.

Dat is slechts één kijk op de zaak. Hier een andere:
...In Europa sprak men van Arabische cijfers en men noemde het systeem naar Algorezmi, de geleerde van omstreeks 800 uit Bagdad. Zijn naam werd eerst verlatijnst tot Algorismi, en daarna verbasterd tot het moderne woord algoritme. Dat woord is tegenwoordig in de moderne informatica heel populair, het betekent rekenmethode in het algemeen....
Bron

Sorry, maar wat is daar anders aan? Volgens mij zeg je in andere woorden precies hetzelfde.

• Gast

Geplaatst op 06 juli 2005 - 11:47

dat is niet waar denk ik

Wat niet?

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2005 - 12:38

Sorry, maar wat is daar anders aan? Volgens mij zeg je in andere woorden precies hetzelfde.

Ik zie een duidelijk verschil tussen "Al-Khwarizmi" en "Algorezmi", jij niet?
Maar op deze manier gaan we wel offtopic!

• Gast

Geplaatst op 06 juli 2005 - 12:48

Ik zie een duidelijk verschil tussen "Al-Khwarizmi" en "Algorezmi", jij niet?

Nee. Beide zijn weergaven van Arabische klanken die in ons schrift niet goed weer te geven zijn.

Maar op deze manier gaan we wel offtopic!

Wordt het op dit forum onoverkomelijk verschrikkelijk geacht om ietsjes dieper ergens op in te gaan?

De eerste reactie die op mijn bericht kwam was een dankjewel van iemand die even de moeite nam me te laten weten dat ie wat aan mijn bijdrage gehad had.
Dat bericht was snel verwijderd. Waarschijnlijk ook te off-topic.
Je kunt je afvragen of de op die manier gecreeerde sfeer wenselijk is.
Mij lijkt van niet. Maar goed daarom participeer ik hier dus niet vaak.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2005 - 12:55

Nee.  Beide zijn weergaven van Arabische klanken die in ons schrift niet goed weer te geven zijn.

Kan ik me idd toch wel iets bij voorstellen, zo had ik het nog niet bekeken dat het een taalkwestie kon zijn dat het verschil veroorzaakt.
Heeft die Algorezmi dan hetzelfde boek geschreven?

Wordt het op dit forum onoverkomelijk verschrikkelijk geacht om ietsjes dieper ergens op in te gaan?

De eerste reactie die op mijn bericht kwam was een dankjewel van iemand die even de moeite nam me te laten weten dat ie wat aan mijn bijdrage gehad had.
Dat bericht was snel verwijderd.  Waarschijnlijk ook te off-topic.
Je kunt je afvragen of de op die manier gecreeerde sfeer wenselijk is.
Mij lijkt van niet.  Maar goed daarom participeer ik hier dus niet vaak.

Het lijkt me dat ik vooral naar mezelf verwees met die zin en niet in het bijzonder naar jou of wie dan ook. Dat jij daardoor weinig hier op dit forum participeert vind ik een jammerlijke zaak...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures