Onverklaarbare uitkomst bij een kruising

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Onverklaarbare uitkomst bij een kruising

De topictitel en omschrijving zegt het al, is het theoretisch mogelijk dat er bij een kruising tussen 2 homozygote recessieve organismen spontaan het dominante allel van een kenmerk doorgegeven wordt?

Bijvoorbeeld uit ddxdd ontstaat DD of Dd.

Ik weet dat dit theoretisch niet juist is, maar in de praktijk komt dit nog regelmatig voor. En niet in de frequentie waarmee een mutatie voorkomt, die ligt veel lager. Voorbeeld uit de praktijk: een blauw konijn (genotype: aaBBCCddEE) wordt met een ander blauw konijn gepaard. ( dd zorgt voor de verdunning van de pelskleur van zwart(aBCDE) naar blauw(aBCdE) )

Bij de kruising tussen deze 2 blauwe dieren zou 100% blauw moeten ontstaan (als we er vanuit gaan dat de dieren op de overige allelen ook zuiver zijn). Er zouden hooguit andere recessievere kleuren kunnen uitvallen als bijvoorbeeld voor Bb of Ee gedragen wordt.

Maar nu is het al meerdere keren voorgekomen dat er ineens zwart (D) kwam uit een kruising van d x d.

Vermeldenswaardig is misschien dat er vaak zwart maal blauw wordt gekruist, uit de zwarte dragers van blauw wordt dan weer blauw gefokt. Maar dan nog zou er uit blauw x blauw, ook al hebben de blauwe dieren zwarte ouders, nooit zwart mogen komen omdat zwart dominant is over blauw.

Is hier iets over bekend? Ik heb wel dit gevonden:

[wiki=en]mendelian error[/wiki]

Maar het geeft niet echt een verklaring hiervoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Onverklaarbare uitkomst bij een kruising

Een experimentele fout is een voor de hand liggende verklaring. Verder zouden onbekende allelen ook een rol spelen in het ontstaan van het fenotype. Als laatste kan ik ook nog denken aan een zeer onwaarschijnlijke situatie van een de novo mutatie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7.068

Re: Onverklaarbare uitkomst bij een kruising

Ik weet dat dit theoretisch niet juist is, maar in de praktijk komt dit nog regelmatig voor.
Bronnen?

Berichten: 12.262

Re: Onverklaarbare uitkomst bij een kruising

Een experimentele fout is een voor de hand liggende verklaring. Verder zouden onbekende allelen ook een rol spelen in het ontstaan van het fenotype. Als laatste kan ik ook nog denken aan een zeer onwaarschijnlijke situatie van een de novo mutatie.
Dat lijkt me ook waarschijnlijk.

Als het verschil tussen de genotypen bijv maar 1 basepaar is zou je natuurlijk best spontaan die mutatie kunnen krijgen, maar de kans daar op blijft toch uiterst klein... letterlijk 'one in a million' is een aardige inschattig afh van het organisme.
Victory through technology

Reageer