[fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Dag allen,

Ik weet niet goed hoe ik bij deze vraag tot een oplossing moet komen.

De vraag luidt: Welke waarde heeft de hoek alpha bij evenwicht ?

( massas zijn gelijk, de draad wordt omhoog gehouden door 2 katrollen )

Afbeelding

a)60°

b)90°

c)120°

d)135°

Ik dacht het volgende:

Op het punt werken 3 krachten; de spankracht in het touw links, de spankracht in het touw rechts, en de zwaartekracht die aangrijpt op de onderste massa.

Bij evenwicht moet de resulterende kracht 0 zijn, dus moeten deze 3 krachten een gesloten driehoek vormen.

Mag ik veronderstellen dat de spankrachten in het touw gelijk zijn aan de zwaartekracht ?

Zoja, is de gesloten figuur een gelijkzijdige driehoek ( over hoeken van 60° ).

Maar hoe moet ik de hoek alpha gaan zienn in deze driehoek ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Dit kun je beter iets netter schetsen, dan zie je beter wat je doet, en hoef je minder te twijfelen
katrolbalans.png
katrolbalans.png (7.92 KiB) 357 keer bekeken
Alle krachten zijn F (gelijk aan elkaar), de nettoreactiekracht (lila gestippeld) zou dat ook moeten zijn. Ik heb in deze schets kennelijk mijn hoek te scherp getekend, want de groene spankrachten geven vectorieel opgeteld een te grote resultante.

Je kunt nu wel duidelijk een goniometrisch vergelijkinkje opstellen (dwz, je ziet je driehoeken) waaruit je de hoek kunt berekenen, want er moet gelden dat F = 2Fcos(α)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Met een beetje inzicht zou je kunnen stellen dat A en B al fout zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Met een beetje inzicht ..//..
Reken daar niet teveel op in schoolgevallen. Inzicht in de zin van "aanvoelen" komt met ervaring, en scholieren doen daarvoor meestal te weinig ervaring op voor ze weer aan het volgende onderwerp beginnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Bedankt jan,

Als ik het eens met de passende verhoudingen uitteken , zie ik het inderdaad sneller en zie je ook direct de gelijkzijdige driehoeken zitten.

Berichten: 169

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

F = 2Fcos(α)


Maar als je het echt met deze formule wil oplossen,

hoe weet je de grootte de 2 "groene" krachten

en de nettoreactiekracht?

Berichten: 217

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

kllk schreef:Maar als je het echt met deze formule wil oplossen,

hoe weet je de grootte de 2 "groene" krachten

en de nettoreactiekracht?
resultante moet gelijk zijn aan de ' groene kracht ' dus die cos moet 1/2 uitkomen ( cos 60° = 1/2 )

Dus de totale hoek is 120°

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

zie je ook direct de gelijkzijdige driehoeken zitten.
Er zijn helemaal geen gelijkzijdige driehoeken. Wel rechthoekige driehoeken, en dat is altijd handig als je goniometrie wil gebruiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Er zijn helemaal geen gelijkzijdige driehoeken. Wel rechthoekige driehoeken, en dat is altijd handig als je goniometrie wil gebruiken.
als de resultante gelijk is aan F en de 2 spankrachten zijn ook gelijk aan F. Dan kun je met deze 3 ' zijden ' toch een gelijkzijdige driehoek bouwen waar 1 hoek gelijk is aan alpha ( alpha dus 60° , en de totale hoek 120 ° ) ?

Wat klopt niet aan mijn redenering ?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] hoek bepalen bij evenwicht

Aaaaah, nou zie ik wat je bedoelt:
katrolbalans2.png
katrolbalans2.png (7.86 KiB) 350 keer bekeken
In dit bijzondere geval mag je inderdaad zo concluderen dat er van 60° sprake moet zijn. In mijn schets valt dat niet op omdat de verhoudingen niet kloppen.

Hoe dan ook, die allemaal gelijke krachten zul je niet vaak tegenkomen. Vertrouw dus niet teveel op dat soort strategie. Concentreer je beter op de algemene principes achter de oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer