energie toestand?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

energie toestand?

Bestaat er een overeenkomst tussen de energie toestand van een aangeslagen elektron in een atoom en in dat van een atoom die zich buiten een zwaartekrachtsveld bevindt. Zijn het beide vormen van een hogere energie toestand?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: energie toestand?

aah.

Ik vindt je vraag vaag, maar dat kan ook heel goed aan mijn hoofd liggen.

Als je een voorwerp optilt stop je er inergie in.

Deze vorm van energie valt onder potentiële energie.

want je kan uit zijn val nog energie halen.

Dit is inderdaad te vergelijken met een electron die in een hogere baan zin dan normaal. deze kan bij het teruggaan zijn oude baan (en dat doet hij dan ook altijd) een foton utizenden. en als de electron dan meer energie bevat bij het overspringen dan zie je dat in de frequentie van het foton.(die word hoger)

Berichten: 30

Re: energie toestand?

Bij het atoom buiten het zwaartekrachtsveld bedoel ik ,zonder invloed

van een zwaartekrachtsveld.Zonder rekening te houden met de energie die nodig is om het daar te krijgen. Want dan gaat de tijd relatief sneller

dan bij hetzelfde atoom dat wel onder invloed staat van een zwaartekrachtsveld. Is dit ook een hogere energie toestand zoals

bij een aangeslagen elektron van een atoom het geval is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: energie toestand?

johnny schreef:Bij het atoom buiten het zwaartekrachtsveld bedoel ik ,zonder invloed  

van een zwaartekrachtsveld.Zonder rekening te houden met de energie die nodig is om het daar te krijgen. Want dan gaat de tijd relatief sneller

dan bij hetzelfde atoom dat wel onder invloed staat van een zwaartekrachtsveld. Is dit ook een hogere energie toestand zoals  

bij een aangeslagen elektron van een atoom het geval is.


De kracht die overwonnen moet worden om een electron in een hoger energie niveau te krijgen is niet de zwaartekracht(natuurlijk wel een beetje maar dat is echt verwaar loos baar)

verder is "buiten het zwaartekrachtsveld" komen geen mogelijkheid.

ook al zit je 123231289401852301Km van de aarde af, er is altijd een zwaartekracht die je naar de aarde toetrekt, alleen zal dat niet zo veel meer zijn.

De zwaartekracht is namelijk omgekeert evenredig met het kwadraat van de afstand. Bij een electron en een atoom is er ook altijd een zwaartekracht maar die rekenen we niet mee.

Een electron kan uit uit zijn baan worden geschoten door licht(maar dan is het geen licht maar maar ioniseerende straling), of een andere electron en dan vliegt het weg uit het atoom

Reageer