Springen naar inhoud

Aantrekkingskracht

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 28 januari 2004 - 23:38

Een dichter schreef ooit ééns het volgende
Zolang er maar niemand de kettingen die zich tussen de maan en de aarde bevinden doorknipt want dan kan de maan het water van de aarde niet meer aantrekken en moet men het hier zelf op aarde met zeer grote machines doen als men nog eb en vloed wil hebben

Ben je dan niet geneigd om het met hem ééns te zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2004 - 12:02

neen niet echt. Mocht het al gebeuren dan de maan in 1 keer stopt met ons water aan te trekken, dan zouden velen eb en vloed niet missen: bv de scheepvaart. al dat gedoe met sluizen is niet meer nodig bv.

De maan is zich trouwens steeds meer van ons aan het verwijderen, dus misschien ooit (lees binnen heel heel heel wat jaren) dat de invloed van de maan enorm klein wordt op ons water dat we amper eb en vloed zullen hebben.

enkel spijtig voor de schelpen verzamelaars

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2004 - 12:07

Ik denk eb en vloed inderdaad weinig voordelen hebben, het is misschien leuk als je een daagje aan het strand bent, maar echte voordelen zijn er niet, of die kan ik niet bedenken in ieder geval.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2004 - 13:36

Nou dieren en kleiner organismen zijn er anders wel afhankelijk van ook sommige planten bloeien of zetten pollen af op een bepaalde maanfase, dus ik den dat we het gaandeweg best zullen merken.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

the bug

the bug

• >25 berichten
  • 82 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2004 - 20:59

... en moet men het hier zelf op aarde met zeer grote machines doen als men nog eb en vloed wil hebben ...

de getijdenwerking is wel een potentiële energiebron.

men zou systemen kunnen ontwikkelen (watermolen ?) die de waterdruk bij vloed omzetten in arbeid (bij eb komt hetzelfde water nog eens langs om energie af te geven ...)
dus de machines waarvan sprake hierboven kunnen zelf aangedreven worden door het spel van eb en vloed

propere energie toch hé
:shock:

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2004 - 21:34

Is die energie wel groot genoeg om er echt iets uit te halen wat de moeite is om zoveel geld in te steken?

the bug

the bug

• >25 berichten
  • 82 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2004 - 21:59

aangezien de getijdenwerking in staat is om de rotatiesnelheid van de aarde te vertragen lijkt het mij (a priori) van wel...

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2004 - 22:10

Ok, ze vertraagt de rotatie, maar over welke periode spreken we dan. Enorm vele jaren :shock: Ook is het alle aantrekkingskracht van de maan tesamen die dat veroorzaken. je kanniet een aardsgrootte machine maken om electriciteit te produceren.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2004 - 23:57

Zoek maar eens onder Google, en je zult ontdekken dat ze er daadwerkelijk al mee bezig zijn.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2004 - 00:00

echt wel erg dan.

Geloof je zo, ga het niet speciaal opzoeken.

Ik vraag me af of ze er echt mer gaan uitkrijgen dan dat ze erin steken. Ook financieel.

the bug

the bug

• >25 berichten
  • 82 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2004 - 07:22

En het is geen bevlieging van deze tijd … men is er al lang mee bezig :
Reeds in de 11de eeuw werd er van de getijden gebruik gemaakt om watermolens aan te drijven. Ook in België is er een watermolen die als getijdencentrale werkt: in Rupelmonde (dateert van 1517).

Actueel (voor zover ik heb kunnen vinden) zijn er twee commerciële getijdencentrales operationeel:- Canada (Annapolis Royal, Nova Scotia ) = 16 MW
- Frankrijk (Saint-Malo, rivier de Rance) = 240 MW (al opgericht in 1966)
Andere studies zijn bezig, maar alles hangt natuurlijk af van de kostprijs van de energie in vergelijking met die van de bestaande energie (vooral nucleair ?) …

Ik maak me geen illusie en besef dat men waarschijnlijk enkel gaat rekenen in harde valuta en dat het milieu (voorlopig ?) slechts een secundaire rol speelt ?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2004 - 10:12

Jeetje 240 MW dat is ******* geen kleine centrale. Volgens mij een groter vermogen dan de meeste kerncentrales. :shock:

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2004 - 10:49

precies toch meer energie dan ik dacht.

Mocht men kernfusie kunnen gebruiken, dan is het probleem in 1 keer opgelost. Is vrij natuurvriendelijk en geeft enorm veel energie

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2004 - 11:09

Hoeveel water stroomt er om de zoveel uur wel niet het waddengebied in? Dit zegt toch al genoeg, kwa getijdewerking.

• Gast

Geplaatst op 10 februari 2005 - 12:39

:shock:
Heeft iemand al aan de gevolgen gedacht voor de natuur die compleet uit balans zal raken als er geen maan meer is?

Hele soorten vissen, koraal en algen zullen uitsterven en de dieren die zich met die vissen voeden en de dieren die zich weer daarmee voeden..

Kortom het hele evenwicht zal uiteen vallen. Als we geen maan meer hebben gaan we er allemaal naartoe :wink:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures