ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

Hey,

Ik heb een vraag over wiskunde:

Ik weet wat U is, maar ik begrijp niet wanneer ik het moet gebruiken in een interval.

Iedereen zegt dat je het moet gebruiken wanneer er twee getallenverzamelingen zijn,

maar ik zie niet in een relatievoorschrift of tekentabel wanneer dit het geval is...

Kan iemand mij dit uitleggen a.u.b.

Chemietje

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

Dat teken is gewoon een notatie om aan te geven dat twee verzamelingen moeten worden samengevoegd tot één verzameling.

Bijvoorbeeld, ik heb twee verzamelingen A en B:

A = alle getallen tussen 0 en 3, ook wel
\(A = (0,3)\)
of
\(A = \{x\in\rr\ |\ 0<x<3\}\)
B = alle getallen tussen 5 en 7, ook wel
\(B = (5,7)\)
of
\(B = \{x\in\rr\ |\ 5<x<7\}\)
Nu kan ik een nieuwe verzameling C definiëren:
\(C = A \cup B\)
C bevat nu alles wat in A en/of B zat, dus C = alle getallen tussen 0 en 3 én alle getallen tussen 5 en 7.

Het heeft niets te maken met tweedegraadsfuncties of tekentabellen (al zijn er natuurlijk situaties waarin beide toevallig aan de orde komen).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

In plaatjes, dit stellen twee verzamelingen voor:

Afbeelding

Afbeelding

Als je nu
\(C=A\cup B\)
neemt krijg je: Afbeelding
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 28

Re: ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

Ik moet U kennen voor tweedegraadsfuncties. Als ik een relatievoorschrift krijg en daar dan een tekentabel bij teken, dan weet ik niet of ik nu een oplossingeninterval moet schrijven mét U of zonder U...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

Als ik je vraag goed interpreteer wil je weten wanneer je bij een kwadratische ongelijkheid met een doorsnede of met een vereniging van 2 verzamelingen te maken hebt. Als je te maken hebt met een ongelijkheid waarin het teken < of ≤ voorkomt, heb je te maken met een doorsnede van 2 verzamelingen, en als je te maken hebt met een ongelijkheid waarin het teken > of ≥ voorkomt, heb je te maken met een vereniging van 2 verzamelingen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

Geef eens een voorbeeld?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: ongelijkheden van tweedegraadsfuncties

Geef eens een voorbeeld?
\(x^2<a^2\Leftrightarrow x>-a\wedge x<a\Leftrightarrow x\in\langle -a,\rightarrow\rangle\cap\langle\leftarrow,a\rangle\Leftrightarrow x\in\langle -a,a\rangle\)
\(x^2\leq a^2\Leftrightarrow x \geq-a\wedge x\leq a\Leftrightarrow x\in[-a,\rightarrow]\cap[\leftarrow,a]\Leftrightarrow x\in [-a,a]\)
\(x^2>a^2\Leftrightarrow x>a\vee x<-a\Leftrightarrow x\in\langle a,\rightarrow\rangle\cup x\in\langle\leftarrow,-a\rangle\)
\(x^2\geq a^2\Leftrightarrow x\geq a\vee x\leq -a\Leftrightarrow x\in[a,\rightarrow]\cup x\in [\leftarrow,-a]\)
De eerste 2 standaardonglijkheden beschrijven een doorsnede van 2 intervallen, de laatste 2 standaardonglijkheden beschrijven een vereniging van 2 intervallen, waarbij ik voor open intervallen de in Nederland gebruikelijke notatie heb toegepast.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer