Springen naar inhoud

[scheikunde] reactievergelijking anfo (ammoniumnitraat + benzine)

• Log in om te kunnen reageren

michelleku

michelleku

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 19:18

Beste Forumleden,

voor mijn scheikunde po heb ik het volgende probleem voorgelegd gekregen. Ik ben er nu al een paar dagen mee bezig, maar loop vast, kan iemand mij hiermee helpen?

vraagstuk:
Ammoniumnitraat wordt met benzine vermengd in de mijnbouw als vervanger voor dynamiet gebruikt. Dit mengsel, ANFO, is veel minder spontaan explosief dan dynamiet en moet met een kleine hoeveelheid springstof worden ontstoken. Na ontsteken ontstaan stiksen van de stof en de oxidatieproducten van de brandbare stof. Ga voor benzine uit van de formule van een alkaan met een ketenlengte van 8 C-atomen. Geef de reactievergelijking van de explosie. Er wordt bij de explosie geen zuurstof uit de lucht verbruikt.

wij denken dat de reactievergelijking is:

Octaan = C8H18

C8H18 + NH4NO3 = N2 (g) + CO2 (g) + H2O (g)

Alvast bedankt voor jullie vele reacties!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 586 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2009 - 19:36

Ik kan je vraag niet helemaal beantwoorden, maar je reactievergelijking klopt in ieder geval niet helemaal.

Voor en na je reactie moet je evenveel atomen hebben, maar dit is in jullie geval duidelijk niet zo.
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2009 - 19:48

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

michelleku

michelleku

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 19:51

Ja, dat begrijp ik... Had ik inderdaad ook al door...

Als mijn reactie voor en na de pijl zo kloppen, had ik de vraag niet gepost..

Toch bedankt voor je antwoord.

heb het idee dat waneer je die NH4NO3 verhit met springstof deze eerst splitst in N2O en 2H2O, ben hier eigenlijk wel vrij zeker van.

mijn excuses nog voor het plaatsen van dee vraag op dit topic, zag poas later dat schoolvragen ergens anders geplaatst hadden moeten worden.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2009 - 20:02

Er moet sowieso nog koolstof (C (s)) in je reactievergelijking (achter de pijl). Dit komt namelijk voor als roet. Kijk eens of je daar verder mee komt...

Veranderd door JohnB, 15 juni 2009 - 20:03

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2009 - 20:24

Ja, dat begrijp ik... Had ik inderdaad ook al door...

Als mijn reactie voor en na de pijl zo kloppen, had ik de vraag niet gepost..

Daarom vragen wij ook van iedereen die huiswerkopgaven plaatst om duidelijk aan te geven waar ze op vastlopen.
Ook verwachten we van je dat je laat zien wat je zelf al hebt geprobeerd.

Dus: Wat heb je al geprobeerd om de reactievergelijking kloppend te krijgen? Eén antwoord heb je al gegeven:

heb het idee dat waneer je die NH4NO3 verhit met springstof deze eerst splitst in N2O en 2H2O, ben hier eigenlijk wel vrij zeker van.

Dat zou kunnen kloppen, maar het maakt voor het beantwoorden van deze vraag niet uit. Gegeven is dat ammoniumnitraat en benzine reageren, en dat er stikstof en de verbrandingsproducten van benzine ontstaan. Op welke manier, via welke tussenproducten dus, maakt niet uit. Je kunt de reactie dus laten staan zoals je hem had (dat wil zeggen, de molecuulformules die je had ingevuld).

Roet opnemen in de reactievergelijking is nergens voor nodig, en ook fout. Er wordt immers in de opgave met geen woord over gesproken.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2009 - 20:36

Roet opnemen in de reactievergelijking is nergens voor nodig, en ook fout. Er wordt immers in de opgave met geen woord over gesproken.

Oh, ik dacht dat dat altijd vrij kwam bij explosies?

michelleku

michelleku

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2009 - 20:49

Marko,

bedankt voor je snelle reacties...

Ga er even vanuit dat we er al 3 dagen mee bezig zijn en er niet bepaald uitkomen...

We zijn nu op een soort van dood punt beland, waar we niet meer verder komen.

Wat ik zelf al bedacht had voor jouw reactie was het volgende:

25 N2O + 2H20 + C8H18 --> 25 N2 + 8 CO2 + 11 H2O.

Aangezien bij de splitsing van NH4NO3 2 keer zoveel H2O vrij moet komen dan N2O kan dit dus niet juist zijn. En dat is ook precies het punt waar we vast lopen.

De reactievergelijking die ik eerder gepost heb, krijg ik met geen mogelijkheid kloppend.

Ik hoop dat je mij verder wilt helpen, ik begrijp dat jij er niet zit om mijn hw te maken, maar heb alles gedaan wat binnen mijn kennis lag.

alvast bedankt.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2009 - 21:08

Marko,

bedankt voor je snelle reacties...

Ga er even vanuit dat we er al 3 dagen mee bezig zijn en er niet bepaald uitkomen...

We zijn nu op een soort van dood punt beland, waar we niet meer verder komen.

We twijfelen niet aan je goede bedoelingen hoor =D>
Maar wat we proberen te bereiken is dat we zien waar het precies fout gaat; dan kunnen we je makkelijker de goede kant opsturen én weet je daarna voor soortgelijke opgaven wel hoe het precies moet.

Wat ik zelf al bedacht had voor jouw reactie was het volgende:

25 N2O + 2H20 + C8H18 --> 25 N2 + 8 CO2 + 11 H2O.

Aangezien bij de splitsing van NH4NO3 2 keer zoveel H2O vrij moet komen dan N2O kan dit dus niet juist zijn. En dat is ook precies het punt waar we vast lopen.

De reactievergelijking die ik eerder gepost heb, krijg ik met geen mogelijkheid kloppend.

Laten we toch even teruggaan naar die reactie. Er gebeuren in feite 2 dingen: ammoniumnitraat splitst, en benzine wordt verbrand. De zuurstof die voor die verbranding nodig is, is volledig afkomstig van ammoniumnitraat. In de opgave staat immers dat er geen zuurstof uit de lucht wordt gebruikt.

Je geeft aan dat bij de splitsing van NH4NO3 twee keer zoveel H2O vrijkomt als N2O. Dat is bijna juist; wat er vrijkomt is H2O en N2. Er blijft dus bij de splitsing per NH4NO3 1 O over! En die wordt gebruikt om de benzine te verbranden.

Probeer het met deze informatie nog eens.

@John: Daar heb je wel gelijk in, bij de meeste explosies zal wel roet ontstaan, samen met andere reactieproducten van onvolledige verbranding. Maar dat is niet waar in deze opgave naar gevraagd wordt. Er staat expliciet welke stoffen reageren, en welke stoffen er vrijkomen. Daar moet je het mee doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures