[natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Dag allen,

deze oefening vind ik wat vreemd.

In welke van de volgende transmutatieregels komt geen alpha deeltje voor ?

Afbeelding

Een apha deeltje komt overeen met een positieve heliumkern, praktisch gezien komt het erop neer dat bij het uistralen de A ( massagetal ) met 4 daalt, en de Z ( atoomnummer ) met 2.

Bij a en c komt dus zeker een alpha deeltje voor. Het correcte antwoord lijkt me D.

Maar b en d vind ik wat vreemd;

b) Waarom is de 3 bij de heliumkern geen 4 , wordt dit dan nog beschouwd als een alpha deeltje ?

d) wanneer worden neutronen uitgestraald ?

(PS: iemand soms een idee hoe ik mijn ingescande afbeeldingen wat verklein ? )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Het correcte antwoord lijkt me D.
stel dan eens een vergelijking voor A op:

2+3 = ?+1

en ook zo voor Z

1+1 = ?+0

wat voor een deeltje komt er dan op het vragteken te staan?
(PS: iemand soms een idee hoe ik mijn ingescande afbeeldingen wat verklein ? )
zoiets?
zoiets.png
zoiets.png (6.99 KiB) 442 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Jan van de Velde schreef:stel dan eens een vergelijking voor A op:

2+3 = ?+1

en ook zo voor Z

1+1 = ?+0

wat voor een deeltje komt er dan op het vraagteken te staan?
Dus in D komt wel een alfadeeltje voor ? aangezien bij de heliumkern A = 4 , Z = 2 ?

( hoe krijg je het verkleinen voor elkaar =D> ? )

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Ja, in D komt wél een alphadeeltje voor.

Jan gebruikt deze tag: [ attachment=3706:zoiets.png ] (zonder de spaties) voor het verkleinen van de bijlage.

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Die 3He kern in B mag je dus niet beschouwen als een alfa deeltje ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

( hoe krijg je het verkleinen voor elkaar =D> ? )
Jan gebruikt deze tag: [ attachment=3706:zoiets.png ] (zonder de spaties) voor het verkleinen van de bijlage.
Nou nee, ik heb zijn afbeelding op mijn computer in Paintdotnet geladen, verkleind en de verkleinde versie hier terug geüpload.

Verder, als je scant zitten er op die scanner al vele instellingen, o.a. eentje voor gewenste dots per inch. Voor eenvoudige plaatjes zet je zoiets niet op posterfotokwaliteit. Verstandig daarmee omgaan scheelt ook al megabytes.
Die 3He kern in B mag je dus niet beschouwen als een alfa deeltje ?
precies. Alleen een 4He kern noem je een alfadeeltje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

K, om te zien welk deeltje je nu precies gaat uitstralen kijk je gewoon naar de som van massagetal van beide elementen en de som van het atoomnummer, deze moeten voor en na de reactie gelijk zijn ?

Ik vond op het i-net dat neutronen vrijkomen bij kernsplijting, zijn er nog situaties waarin een neutron word uitgestraald ? ( op school hebben we het uitstralen van neutronen niet behandeld. )

Bedankt !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

zijn er nog situaties waarin een neutron word uitgestraald ? (
Binas heeft een redelijke isotopenlijst, met hun vervalwijze. Maar ook op internet zal wel zoiets te vinden zijn neem ik aan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Wat ik me eigenlijk afvroeg is onder welke soort straling het uitstralen van een neutron valt ?

Naar mijn weten zijn er 3 soorten radioactieve straling, alfa ( He kernen ) , beta( elektronen ) en gamma

( elektromagnetische ) . Waaronder plaatst men het uistralen van neutronen, of is dit nog iets anders ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] radioactiviteit; uitstralen alpha deeltje.

Wat ik me eigenlijk afvroeg is onder welke soort straling het uitstralen van een neutron valt ?
ah...
Naar mijn weten zijn er 3 soorten radioactieve straling,
puntje op de i, er bestaat geen radioactieve straling.

Een stof is kan radioactief zijn, en radioactief betekent dat het straling (van: radius) uitzendt. De straling straalt zelf niet.

Eerst kenden we alleen de ioniserende stralingen: bij een botsing van een alfa- beta of gammadeeltje zal er direct ionisering plaatsvinden (en dat detecteer je betrekkelijk makkelijk). Neutronen vielen niet zo op, omdat neutronen hoogstens indirect ioniseren.

Neutronenstraling is dus wel degelijk een vierde vorm in het rijtje van verschijnselen van radioactiviteit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer