[scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

Er is een bepaalde opgave in mijn scheikundeboek, waar volgens mij in het antwoordenboek een grote fout wordt gemaakt.

Men komt bij de opdracht met het celdiagram:

Co(s)|Co2+ (aq)||Pb 2+ (aq)|Pb(s)

De elektrodenpotentiaal van Co is -0,28 en de elektrodenpotentiaal van Pb is -0,13.

Om het verschil uit te rekenen doe je V=-0.13 –(-0,28)=0,15 V

Nu zeggen ze dat Co de positieve pool is en dat Pb de negatieve pool is.

Dit klopt toch niet?

In het lesboek zeggen ze dat bij het berekenen van het verschil van elektrodepotentialen de ox vooraan moet, omdat er anders een negatief getal uit komt.

Als Ox vooraan moet, is Pb dus de Ox. De oxidator neemt elektronen op, dus gaat de stroom naar de pool van de oxidator toe. (en dus naar Pb)

Stroom loopt van de – naar de +, dus is Pb de plus.

Hoe kan het dan dat het antwoordenboek zegt dat Co de + is en dat Pb de – is??

Groetjes van Jasper Vermeulen uit 5V1.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

Is dit een spontane redoxreactie of zet je er een spanningsbron op?

Bij spontane redox:

Reductie: Pb2+ + 2 e- --> Pb (s)

Oxidatie: Co (s) --> Co2+ + 2 e-

In de oxidatie komen er elektronen vrij, bij de reductie worden er elektronen opgenomen.

Helpt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

Dag Jasperv21, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

In de oxidatie komen er elektronen vrij, bij de reductie worden er elektronen opgenomen.

Helpt dit?
Nope, dit begreep ik al. Waar het om gaat is dat het antwoordenboek een fout maakt door te zeggen dat Co de positieve pool is. Pb is de oxidator, dus deze neemt elektronen op. De stroom gaat dus naar de Pb pool.

Aangezien stroom van de - naar de + gaat, lijkt mij het logisch dat Pb de + is. Alleen is dit volgens het antwoordenboek niet juist.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

Ja, bij spontane redox heb je gelijk. Maar ik zei al: als er een spanningsbron op aan is gesloten, dan klopt het verhaaltje. Dus het hangt er vanaf...

Berichten: 14

Re: [scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

ik heb net contact gehad met mijn scheikundejuf (tot mijn verbazing, want meestal duurt dit minstens een week)

en ze zei dat er helemaal niets klopt van wat er in het antwoordenboek staat, en dat mijn redenatie (in dit geval) juist was. Volgens mij is dit de enige situatie van de chemise cel die geleerd moet worden, dus ik begrijp het. =D>

Bedankt allemaal, ik ben er nu uit.

Wat mij betreft kan ie op slot.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

OK, goed om te horen. Wat mijn punt was: je kan de reactie andersom laten verlopen door een spanningsbron aan te sluiten en dan zijn je contacten dus ook omgekeerd. Maar bij de spontane redox klopt het inderdaad.

Slotjes doen ze hier niet aan =D>

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [scheikunde] chemische cel: pluspool en de minpool

jasperv21 schreef:De elektrodenpotentiaal van Co is -0,28 en de elektrodenpotentiaal van Pb is -0,13. ...

Nu zeggen ze dat Co de positieve pool is en dat Pb de negatieve pool is.

Dit klopt toch niet?
De elektrode of pool met de hoogste potentiaal is per definitie de pluspool;

die met de laagste potentiaal is de minpool.

Het verschil is de bronspanning.

Reageer